22 januari 2022

AMEZA – Ars Musica Ensemblezang Academie
o.a. Schütz, Bach, Britten en Pärt

19 februari 2022

Pianoduo Beth & Flo
Shostakovich en Poulenc

12 maart 2022

Veenendaals projectkoor en orkest o.l.v. Wouter Verhage
J.S. Bach, Johannes Passie versie 1725
onderdeel van het project #passietijd in Veenendaal

2 april 2022

Ensembles HKU – afdeling Historische uitvoeringspraktijk
Kamermuziek uit de 17e en 18e eeuw

23 april 2022

HERA vrouwenkamerkoor
Bespiegeling

21 mei 2022

Caecilia Camerata kamerorkest o.l.v. Jasper de Waal
Händel, Mozart en Respighi

25 juni 2022

Veenendaals projectkoor en -orkest o.l.v. Kees Jan de Koning
Petite Messe Solennelle, Giacomo Rossini

22 oktober 2022

???
???

22 januari 2022 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

AMEZA – Ars Musica Ensemblezang Academie

o.l.v. Patrick van der Linden

Coach Kees Jan de Koning

m.m.v. Falco van Loon, tenor, Eelco Mossel, cello, en Ad Verhage, orgel

Werken van o.a. Schütz, Bach, Britten en Pärt

Vanaf twee weken voor dit concert: Reserveer hier uw plaats(en).

Programma:

‘IN TE, DOMINE, SPERAVI’ (Op U, Heer, hoop ik) – Sweelinckjaar; 400 jaar geleden overleden

1.Pleni uit Sanctus (uit Missa de Sancta Cruce)Pierre de la Rue (1450 – 1518)
2.Mon coeur se recommande a vousOrlando di Lasso (1532-1594)
3.Matona mia caraOrlando di Lasso
4.Psalm 72Jan Pieterszoon Sweelinck (1561 – 1621)
5.Delen uit Musikalische ExequienHeinrich Schütz (1585 – 1672)
6.Delen uit Johannes PassionJohann Sebastian Bach (1685 – 1750)
7.Uit 6 Notturni:
• Mi lagnero
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
8.Uit het Oratorium ‘Elias’
• Hebe deine Augen auf
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 – 1847)
9.Delen uit Messa SecundaMichael Haller (1840 – 1915)
10.To be sung on the waterSamuel Barber (1910 – 1981)
11.Delen uit Hymn to saint CeciliaBenjamin Britten (1913 -1976)
12.AgainDavid Lang (1957)
13.Remember meStephen Chatman (1950)
14.The woman with the alabaster boxArvo Pärt (1935)
15.Psalm 133, ChantMatthew Camidge (1764 – 1844)

Ameza 1 bestaat uit de volgende studenten:

·       Marianne van Sligtenhorst, Laura Schokking, Lydia van de Ende  – sopraan

·       Klara Elwenspoek, Fransje Christiaanse, Arnica van Rijnsoever    – alt

·       Ruben Olthof, bariton –  Eric Murre,  bas

Docent en leiding Patrick van der Linden

AMEZA

Ars Musica Ensemblezang Academie (AMEZA) is nauw verbonden aan Ars Musica en biedt een unieke opleiding ensemblezang aan. Het vak van ensemblezanger is deels gelijk aan dat van een solozanger. Iedere zangstem is uniek en heeft karakteristieke eigenschappen. Een ideaal stemgebruik behoort dan tot de basis van dit vak. Daarnaast wordt gewerkt aan leren samenwerken: hoe kun je je diepgaand muzikaal met elkaar verbinden, met behoud van zoveel mogelijk eigen identiteit? Jezelf blijven bijsturen met de oren open – een fantastisch mooi leerproces.

Stichting Ars Musica

Stichting Ars Musica, gevestigd in Gouda, biedt een muzikaal podium voor musici en ontvouwt muzikale schatten voor het publiek. Ars Musica brengt de muziek en de mensen achter die muziek hierdoor zo dicht mogelijk bij de toehoorder. Hoe eerder mensen de kracht van muziek ervaren, hoe meer zij daar op de langere termijn van zullen profiteren. Daarom wordt er volop geïnvesteerd in educatieve activiteiten. Leden van verschillende koren of het orkest treden op voor scholen en verzorgen interactieve lessen. Ook educatieve voorstellingen behoren tot deze activiteiten. Ars Musica fungeert ook als kenniscentrum op het gebied van muziek in het algemeen.

Ars Musica bestaat uit deze ensembles:

·       Opleidingskoor van de Koorschool

·       de Koorschool

·       Het Meisjeskoor

·       Het Jong Concertkoor

·       Het Ars Musica Concertkoor

·       Het Ars Musica kamerkoor

·       Het Ars Musica Orkest

Educatie

Ars Musica ziet het als een wezenlijke taak mensen te bereiken die niet eerder in aanraking kwamen met klassieke muziek. Educatie is daarom één van de hoofddoelen van de stichting. Voor alle leeftijdsgroepen worden daarom speciale projecten georganiseerd. Ars Musica is een plek waar muzikaal talent vanaf een jonge leeftijd wordt begeleid en ontwikkeld.
Vanuit deze visie heeft Ars Musica een korenpiramide ontwikkeld. Deze piramide kent het Opleidingskoor van de Koorschool als basis; via de Koorschool, het Meisjeskoor en het Jong Concertkoor is doorstroming mogelijk naar uiteindelijk het Concertkoor – voor de ambitieuze amateurzanger – of het Kamerkoor – voor de zangprofessional. Een leven lang zingen als basisgedachte! Ars Musica biedt een omgeving voor ambitieuze muzikanten die graag verder willen groeien en graag worden uitgedaagd om muzikaal op hoog niveau te presteren.

Verder organiseert Ars Musica workshops en lezingen voor aanvang van de concerten en speciale concerten voor basisschoolleerlingen. In de programmaboekjes van ieder concert krijgt de toehoorder uitgebreide achtergrondinformatie bij de uit te voeren werken. Uiteindelijk dient dit alles één doel: het overdragen van (kerk)muzikale schatten van generatie op generatie.

19 februari 2022 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Pianoduo Beth & Flo

(Elsbet Remijn en Claudette Verhulst)

Werken van o.a. Mozart/Busoni, Francis Poulenc, Bedrich Smetana en Dmitri Shostakovich

Programma:

1.Delen uit Carnaval des animauxCamille Saint-Saëns (1835-1921)
2.Capriccio d’après le Bal MasquéFrancis Poulenc (1899-1963)
3.Ouverture ‘Die Zauberflöte’Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Ferruccio Busoni (1866-1924)
4.KaleidoscopeOliver Davis (1972)
5.De MoldauBedrich Smetana (1824-1884)
6.Suite op. 6 in fis: PreludeDimitri Shostakovich (1906-1975)
7.Concertino op. 94Dimitri Shostakovich

​Programmatoelichting

Het Carnaval des Animaux opent dit concert: de speelse, beeldende muziek over dieren van Saint-Saëns. Omdat de componist vreesde niet serieus te worden genomen met dit vrolijke, licht-ironische werk, verbood hij openbare uitvoering ervan. Het Capriccio d’après le Bal Masqué baseerde Poulenc op zijn eigen cantate voor bariton en kamerorkest, met teksten van Max Jacob. De muziek is inderdaad ‘capricieus’: bokkig, springerig, grillig en fantasierijk.

Mozart’s ouverture voor ‘Die Zauberflöte’ wordt gespeeld in Busoni’s bewerking voor twee klavieren. ‘Die Zauberflöte’ was de laatste opera die Mozart kon voltooien, maar onheil is hier ver te zoeken; zo verwachtingsvol en feestelijk klinkt de muziek. De drie plechtige akkoorden aan het begin én in het midden staan symbool voor de magie in deze opera.

Een gloednieuw werk voor twee vleugels van de Britse componist Oliver Davis beleeft hier vandaag haar wereldpremière! Op verzoek van de componist namen Beth & Flo dit werk, Kaleidoscope, op in de zomer van 2020. Het bestaat uit drie delen met elk hun eigen karakter.

En dan: De Moldau van Smetana, uit diens symfonische gedicht ‘Mijn Vaderland’. De Moldau – vanmiddag in Smetana’s eigen bewerking voor piano quatre-mains, beschrijft de rivier vanaf de eerste bron, en laat horen hoe het water steeds machtiger stroomt: langs het bos waar wordt gejaagd, langs het dorp waar een bruiloft wordt gevierd, verstilling in de nacht waar de nimfen dansen bij maanlicht, om ten slotte in de Johannes-stroomversnellingen uit te monden en verder te stromen richting Praag.

Rusland – daar zijn we in de laatste helft van dit concert! Van Shostakovich klinkt de Prelude, het eerste werk uit een suite die hij schreef na het overlijden van zijn vader. Onmiskenbaar zijn hier kerkklokken – doodsklokken – in te horen. Shostakovich’ intense maar aanstekelijke Concertino sluit het concert zinderend af.

Beth & Flo, oftewel Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, studeerden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar zij beiden hun Masterdiploma klassiek piano behaalden. In 2020 stond het duo, dat erom bekend staat de grenzen van het klassieke concert te verleggen, in de Finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. De jury omschreef hen als “een veelbelovend cabaretduo dat klassieke muziek knap weet te combineren met prachtige scènes”.

In november 2019 maakten Beth & Flo hun gezamenlijke debuut met orkest toen zij soleerden in het dubbelconcert van Poulenc met het HanzeOrkest Zwolle o.l.v. Frank Adams. In dat zelfde seizoen toerden zij door het land met hun voorstelling Rachtime, een geregisseerd concert over Gershwin en Rachmaninov. Beth & Flo hebben opgetreden in Het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Eindhoven, De Oosterpoort Groningen en vele andere zalen en theaters in Nederland. In 2018 maakte het duo een kleine tournee door het Verenigd Koninkrijk. Ook gaven Beth & Flo concerten in New York en op Sicilië. Op Sicilië werden zij bij hun deelname aan IBLA Grand Prize – een internationaal concours – met een 8,7 onderscheiden als ‘Most Distinguished Musicians’ en bovendien ontvingen zij een eervolle vermelding voor hun uitvoering van een werk van de Nederlandse componist Ruben Naeff.

In mei 2021 kregen Beth & Flo van BNNVARA de kans om een theaterfilm te maken in het kader van het NPO Actieplan Cultuur. In Beth & Flo: Concert in Uitvoering nemen Beth & Flo de kijker drie kwartier lang mee in hun unieke mix van klassiek en cabaret. De theaterfilm is een voorproefje op hun avondvullende theatervoorstelling Niet wat je denkt. De film ging in première op zaterdag 21 augustus 2021 op NPO 2 Extra en is nu te zien op NPO Start.

De voorstelling Niet wat je denkt is vanaf oktober 2021 te zien in theaters door het hele land.

Beth & Flo brachten opnames uit onder de naam Een Vleugeltje Klassiek: de enige echte Beth & Flo-USB-sticks in de vorm van een vleugel! In het najaar van 2021 kwam een nieuw ‘vleugeltje’ uit, met daarop een combinatie van klassieke muziek en kleinkunstliedjes.

www.bethflo.com