28 maart 2020

GAAT NIET DOOR IVM DE CORONA-CRISIS! DEZE PASSIE ZAL WAARSCHIJNLIJK IN MAART 2021 WORDEN UITGEVOERD.

Veenendaals projectkoor, solisten en barokorkest o.l.v. Wouter Verhage – Johannes Passie versie 1725, J.S. Bach

18 april 2020

Pianoduo Beth & Flo – o.a. Poulenc en Shostakovitch

23 mei 2020

Hanneke Rouw, cello, en Masha Galperina​, piano – Prokofjev, Debussy en  Piazzolla

20 juni 2020

Veenendaals projectkoor en solisten o.l.v. Kees Jan de Koning – Petite Messe Solennelle, Rossini

28 maart 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

In verband met de Corona-crisis gaat dit concert helaas niet door. Deze passie wordt zeer waarschijnlijk uitgevoerd in maart 2021.

Veenendaals projectkoor, solisten en barokorkest o.l.v. Wouter Verhage

Johannes Passie versie 1725, J.S. Bach

NB: Aangezien de volledige passie wordt uitgevoerd, zal het concert ruim 2 uur duren!

Programma 28 maart 2020

1.
2.
3.

18 april 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Pianoduo Beth & Flo

o.a. Poulenc en Shostakovitch

Programma 18 april 2020

1.Delen uit Carnaval des animauxCamille Saint-Saëns (1835-1921)
2.Capriccio d’après le Bal MasquéFrancis Poulenc (1899-1963)
3.Ouverture ‘Die Zauberflöte’Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) /
Ferruccio Busoni (1866-1924)
4.De MoldauBedrich Smetana (1824-1884)
5.Suite op. 6 in fis: PreludeDimitri Shostakovich (1906-1975)
6.Alice in Wonderland
• To be a pig or not to be a baby
• Cancan
Alexander Rosenblatt (1956- )
7.Concertino op. 94Dimitri Shostakovich (1906-1975)

Programmatoelichting

Het Carnaval des Animaux opent dit concert: de speelse, beeldende muziek over dieren van Saint-Saëns. Omdat de componist vreesde niet serieus te worden genomen met dit vrolijke, licht-ironische werk, verbood hij openbare uitvoering ervan. Het Capriccio d’après le Bal Masqué baseerde Poulenc op zijn eigen cantate voor bariton en kamerorkest, met teksten van Max Jacob. De muziek is inderdaad ‘capricieus’: bokkig, springerig, grillig en fantasierijk.

Mozart’s ouverture voor ‘Die Zauberflöte’ wordt gespeeld in Busoni’s bewerking voor twee klavieren. ‘Die Zauberflöte’ was de laatste opera die Mozart kon voltooien, maar onheil is hier ver te zoeken; zo verwachtingsvol en feestelijk klinkt de muziek. De drie plechtige akkoorden aan het begin én in het midden staan symbool voor de magie in deze opera.

En dan: De Moldau van Smetana, uit diens symfonische gedicht ‘Mijn Vaderland’. De Moldau – vanmiddag in Smetana’s eigen bewerking voor piano quatre-mains, beschrijft de rivier vanaf de eerste bron, en laat horen hoe het water steeds machtiger stroomt: langs het bos waar wordt gejaagd, langs het dorp waar een bruiloft wordt gevierd, verstilling in de nacht waar de nimfen dansen bij maanlicht, om ten slotte in de Johannes-stroomversnellingen uit te monden en verder te stromen richting Praag.

Rusland – daar zijn we in de laatste helft van dit concert! Van Shostakovich klinkt de Prelude, het eerste werk uit een suite die hij schreef na het overlijden van zijn vader. Onmiskenbaar zijn hier kerkklokken – doodsklokken – in te horen. Een groot contrast met het vrolijke Alice in Wonderland van de Russische componist Rosenblatt: een stuk dat is opgedragen aan de humor! Shostakovich’ intense maar aanstekelijke Concertino sluit het concert zinderend af.

​Beth & Flo

Twee pianistes die aan een concert hun eigen wervelende draai geven. Virtuoos, muzikaal en flink eigenwijs, dát zijn Beth & Flo! 

Beth & Flo, oftewel Elsbet Remijn & Claudette Verhulst leerden elkaar kennen in de klas van Rian de Waal op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sinds zij daar hun Masterdiploma behaalden, speelden zij o.m. in Het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Eindhoven en tijdens het UitFestival in Den Haag. Ook gaven Beth & Flo concerten in New York en op Sicilië. Op Sicilië werden zij bij hun deelname aan IBLA Grand Prize – een internationaal concours – met een 8,7 onderscheiden als ‘Most Distinguished Musicians’ en ontvingen bovendien een eervolle vermelding voor hun uitvoering van een werk van de Nederlandse componist Ruben Naeff. In oktober 2018 was het duo op tournée in het Verenigd Koninkrijk, met enkele concerten in Londen en in het noorden van Engeland.

Met regisseur Elisabeth Boor maakten Beth & Flo verschillende concertvoorstellingen waarin klassieke muziek, fysiek theater en humor samenkomen. Het duo treedt op in concertzalen en in theaters, maar even lief op plekken waar klassieke muziek nooit klinkt. Zo speelden Beth & Flo in de zomer van 2015 tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam in een boksschool de voorstelling Slaande Ovatie, geregisseerd door Jorinde Keesmaat, waarin de dames niet alleen pianistes waren, maar ook boksers.

In 2016 brachten Beth & Flo hun eerste opnames uit op hun Vleugeltje Klassiek: de enige echte Beth & Flo-USBstick! De Vleugeltjes Klassiek werden volledig gefinancierd d.m.v. crowdfunding via voordekunst.nl. Nieuwe opnames kwamen uit in het najaar van 2018.

www.bethflo.com

23 mei 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Hanneke Rouw, cello, en Masha Galperina​, piano

Prokofjev, Debussy en  Piazzolla

Programma 23 mei 2020

Het programma is nog niet bekend.

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal