25 januari 2020

Utrechts Conservatorium – Orkestmuziek uit de 17e eeuw

15 februari 2020

Las CanTantes o.l.v. Vincent Doek – Muziek voor vrouwenkoor

7 maart 2020

Camerata Trajectina – instrumentaal uitgevoerde oudnederlandse liederen op verzoek

28 maart 2020

Veenendaals projectkoor, solisten en barokorkest o.l.v. Wouter Verhage – Johannes Passie versie 1725, J.S. Bach

18 april 2020

Pianoduo Beth en Flo – o.a. Poulenc en Shostakovitch

23 mei 2020

Hanneke Rouw, cello, en Masha Galperina​, piano – Prokofjev, Debussy en  Piazzolla

20 juni 2020

Veenendaals projectkoor en solisten o.l.v. Kees Jan de Koning – Petite Messe Solennelle, Rossini

25 januari 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Utrechts Conservatorium – Studenten Historische Uitvoeringspraktijk HKU o.l.v. Antoinette Lohmann

Koos Verhage, Nefeli Alexouli, Manu Huyssen, Dionysia Kazantzidh – Viool en altviool; Gala Lozynska – Cello; Daniël Muskitta  – Violone; Inés Salcedo – Klavecimbel

“De Nacht van Schmelzer”

Programma 25 januari 2020

1.Serenata con altre arie
• Serenata
• Erlicino
• Allegro
• Ciaccona
• Campanella
• Lamento
Johann Heinrich Schmelzer (1620 - 1680)
2.Sonata (Manuscript uit het Ludwig Partiturbuch)Antonio Bertali (1605 - 1669)
3.Balletti à 4 (Pastorella)
• Intrada
• Pastorella
• Hötzer seu Amener: Presto
• Gavotta tedesca
• Gavotta styriaca
• Gavotta anglica
• Gavotta bavarica
• Gavotta gallica
Johann Heinrich Schmelzer
4.1000 Gulden - SonataAntonio Bertali
5.Sonata Quarta uit Sacro - Profanus Concentus MusicusJohann Heinrich Schmelzer
6.Arie con la Mattacina
• Sonatina
• Balletto 1+2
• Mattacina (clown)
• Balletto 1+2
Johann Heinrich Schmelzer
7.1000 Gulden - Sonata(?)Phillip Jakob Rittler (1638 - 1690)?/A. Bertali?/ J.H. Schmelzer?

Nacht van Schmelzer

De studenten Historische Uitvoeringspraktijk van de HKU o.l.v. Antoinette Lohmann brengen u de Nacht van Schmelzer! Een concert rondom een van de grootste vioolcomponisten van de 17e eeuw: Johann Heinrich Schmelzer (1620-1680). In zijn tijd stond Schmelzer bekend als een groot vioolvirtuoos. Hij reisde Europa rond en speelde aan menig hof en voor menig kardinaal en vorst. Zijn oeuvre bestaat vooral uit instrumentale muziek met altijd een hoofdrol voor de viool. Schmelzer schreef technieken en passages die tot dan toe niet gebruikelijk waren op de viool. Hij heeft zo een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het instrument. In dit concert kunt u genieten van typisch 17e eeuwse composities, zoals bijvoorbeeld een van zijn Sonatae Unarum Fidium voor solo viool met basso continuo en veel consort-achtige ensemble muziek, zoals zijn Serenate con altre Arie. Wanneer u benieuwd bent naar hoe het ooit begon, de bakermat, de oorsprong van de hedendaagse vioolmuziek, dan is dit concert iets voor u.

Antoinette Lohmann (Amsterdam 1969) studeerde viool, altviool en barokviool aan het Amsterdams Conservatorium. Zij is altijd actief geweest op uiteenlopende muzikale terreinen, van salonmuziek tot Argentijnse tango, van muziektheater tot hedendaagse muziek en van barok- tot volksmuziek. Als freelancer heeft Antoinette met talloze ensembles en orkesten gewerkt. Thans is zij vooral actief op het terrein van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk op viool en altviool. Daarnaast legt zij grote interesse aan de dag voor minder gangbare instrumenten, zoals de viola d’amore, de viola pomposa en de tenorviool. Zij heeft een voorliefde voor onbekend repertoire, met een speciale voorliefde voor Nederlands repertoire. Sinds enige jaren is zij ook een pleitbezorger van nieuw gecomponeerde muziek voor oude instrumenten. Zij bracht CDs uit met onder meer de sonates voor piano en viool van Joseph Martin Kraus, van Margarethe Danzi, fagotkwartetten van Franz Danzi en Franz Krommer, composities van Belle van Zuylen en 17e eeuws Nederlands repertoire. In 2008 richtte Antoinette haar eigen groep op, Furor Musicus. Met deze groep bracht zij verschillende opnamen uit, waaronder de vioolsonates opus 1 & 2 van de 18e eeuwse Nederlandse barokcomponist Jacob Nozeman en een CD met bewerkingen en reconstructies van werk van J.S. Bach. Onlangs verscheen Phantasia Musica, een CD met onbekend 17e eeuws Duits en Oostenrijks repertoire, die zich in lovende pers mag verheugen. Antoinette is sinds 2003 als docent barokviool, altviool en historische documentatie verbonden aan het Utrechts Conservatorium en is daarnaast ook de kerndocent van de Afdeling Historische Uitvoeringspraktijk. Vanaf september 2017 geeft zij ook les aan het conservatorium van Amsterdam. Een paar maanden per jaar is zij actief betrokken bij de ontwikkeling van de historische uitvoeringspraktijk in Zuid- Afrika, zowel in de concertpraktijk als in het onderwijs. Ook geeft zij regelmatig cursussen. Meer informatie: www.antoinettelohmann.nl.

Johann Heinrich Schmelzer (Scheibbs, tussen 1620 en 1623 – maart 1680) was een Oostenrijks violist en componist, verbonden aan het Habsburgse hof, eerst als violist, later als balletcomponist, en vervolgens als hofcomponist. Zijn muziek wordt ingedeeld bij de barokmuziek.

Hij stond in nauw contact met Keizer Leopold I, die hem in de adelstand verhief. Aangezien de Keizer zelf ook als componist actief was, diende Schmelzer ook als muzikaal adviseur voor de componerende Keizer. Een jaar voor zijn overlijden werd hij tot Kapellmeister gepromoveerd. Vanwege de pest moest het Oostenrijkse keizerlijke hof uitwijken naar Praag, alwaar Schmelzer tijdens de epidemie overleed. Schmelzer stond bekend als misschien wel de belangrijkste violist in de Duitstalige wereld, en beïnvloedde latere componisten voor het viool repertoire. Hij droeg bij aan de ontwikkeling en verspreiding van de viool sonata en suite in de Duitstalige wereld. Heinrich Ignaz Franz Biber was de bekendste leerling van Schmelzer. Veel werken zijn verloren gegaan, maar er is wel een overzicht bewaard, namelijk de catalogus van de privéverzameling van Leopold I Distinta specificatione dell’archivio musicale per il servizio della cappella e camera cesarea, waarin 173 werken vermeld staan. Zijn oudste zoon Andreas Anton (1653–1701) was ook actief als componist.

15 februari 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Las CanTantes, Vocaal Vrouwenensemble

o.l.v. Vincent Doek

Muziek voor vrouwenkoor uit romantiek en later

Jorian van Nee, piano

Programma 15 februari 2020

1.Cantique de Jean RacineGabriel Fauré (1845 – 1924)
2.Kyrie + Agnus Dei uit Messe BasseGabriel Fauré (1845 – 1924)
3.Ave verumFrancis Poulenc (1899 – 1963)
4.O salutaris hostiaAndré Caplet (1878 – 1925)
5.Sanctus + Agnus Dei uit Messe à Trois VoixAndré Caplet (1878 – 1925)
6.Laudate pueri Felix Mendelssohn (1809 – 1847)
7.Ständchen (Zögernd leise)Franz Schubert (1797 - 1828)
8.Trüb ist mein HerzeSalomon Jadassohn (1831 – 1902)
9.Die MeereJohannes Brahms (1833 – 1897)
10.ZigeunerlebenRobert Schumann (1810 – 1856)
11.The Water of TyneElizabeth Poston (1905 – 1987)
12.As torrents in summerEdward Elgar (1857 – 1934)
13.The SnowEdward Elgar (1857 – 1934)

Zo’n 12 dames uit Veenendaal en omstreken vormen momenteel het vrouwenensemble Las CanTantes. Dit enthousiaste vocaal ensemble in de groei (naar maximaal 16 leden) zingt vooral klassiek repertoire. Maar dan wel in de breedste zin van het woord: van madrigalen tot missen tot moderne stukken. Vaak a capella, soms ook met instrumentale begeleiding. Dit alles onder de bezielende leiding van dirigent Vincent Doek. Stemvorming volgens de Lichtenberger Methode is een waardevol ingrediënt voor de repetities en wordt vakkundig verzorgd door Miriam Drost.

In 2013 namen twee van de huidige zangeressen van Las CanTantes het initiatief om een vrouwenkoor op te richten. Vanuit hun eigen wens om met een kleine groep mooi en uitdagend vrouwenkoorrepertoire te zingen zijn zij gestart. Al snel werd een groep gevormd van enthousiaste vrouwen. Ongeveer één derde van het koor zingt al sinds het allereerste begin. Pas veel later koos de groep een naam: Las CanTantes, wat Spaans is voor ‘de zangeressen’, maar ook verwijst naar Cantar (Spaans voor zingen) en Cantates (muzikale compositie voor één of meer zangers). Maar daarnaast heeft de naam Las CanTantes ook een dikke knipoog naar het Nederlandse woord Tantes.

Dirigent Vincent Doek studeerde piano en koordirectie aan het Utrechts Conservatorium. Zijn zangstudie vervolgde hij o.a. bij Marianne Blok, Pieter van den Berg en Paula de Wit. Daarnaast volgde hij lessen op het gebied van liedinterpretatie bij de bariton Max van Egmond. Hij werkte samen met pianist Jack de Bie als vaste liedbegeleider.

Als koordirigent heeft hij jarenlange ervaring bij diverse koren, waaronder o.a. het koor van de RK St. Gertrudiskerk te Utrecht en Kamerkoor Sforzato.
Momenteel is hij als dirigent-organist verbonden aan de RK Parochie Licht van Christus in Vleuten-De Meern, waar hij verschillende koorgroepen leidt, waaronder een gregoriaanse Schola. In 1991 richtte hij het Utrechts Kamerkoor Saudade op, waarmee hij regelmatig concerten geeft.

7 maart 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Camerata Trajectina

Saskia Coolen, blokfluiten en viola da gamba; Cassandra Luckhardt, viola da gamba; Constance Allanic, harp en viola da gamba; Arjen Verhage, luit en citer

Camerata à la carte – Fraaie Deuntjes

De mooiste melodieën uit de Gouden eeuw! Het publiek bepaalt het programma in deze wervelwind van verrassing en virtuositeit!

Programma 7 maart 2020

Menukaart Camerata à la Carte
Pavan
#virtuoos #gewaagde harmonieën #William Lawes #Harp Consorts
Est-ce-Mars
#statig #Frans lied #Sweelinck #tophit
Onder een linde groene
#lieflijk naïeflijk en liederlijk liedje #Sweelinck #virtuoos #zonder harp
Ballo del Granduca
#nobel #la Pellegrina #Cavalieri #Sweelinck #drie viole da gamba #of is het viola da gamba’s?
Kakafonie
#medley van Boerenlieties #De Stront Moolen #Isabelle heeft in ‘t Hemd gepist #Francyntje heeft een Poep gelost #De Stront Menuet #Johannatje heeft in ‘t Bedt gekakt
Ensalada Camerata
#medley #Wilhelmus & co. #gouwe ouwe #45 jaar Camerata
Suite Pannekoeck
#Matthe w Locke #Little Consort #uit de boekenkast van stadsmuzikant Anthony Pannekoeck
Amarilli mia bella
#van Eyck #Caccini #Arie Antiche #snij-je-hart-eruit #eerste zangles
Questa dolce sirena
#Gastoldi #zoete zeemeermin #balletto #falala falala falalala
Flow my tears
#melancholie #Dowland #’t Uitnemend Kabinet #tranendal #pak je zakdoek maar
Greensleeves
#Engels #Henry VIII #folk #wie kent het niet? #candlelight #vleugje nostalgie
Nachtegaaltje
#blokfluit #vogelgeluiden #van Eyck
Doen Daphne d’overschoone Maegt
#over Daphne en Apollo #metamorphose #nymph wordt laurierstruik
Malle Sijmen
#lyra viol duet# Mall Simms in het Engels #stoere melodie
d’Engelsche Fortuyn
#tophit #Fortune my foe #John Dowland #vrouwe Fortuna aangeklaagd
Susanne un jour
#chanson van Lassus #alla bastarda #diminuties #virtuoos
Mille Regretz
#voor Margreet #Josquin Desprez #lievelingslied van Karel V #Narvaez #eindigt in mineur
Doulce Memoire
#chanson over zoete herinnering #16e eeuws #Pierre Sandrin #luit alla bastarda
Passamezzo antico
#basso ostinato #improvisatie #ping pong #dromerig #broeierig
Passyrneasures Galliard
#treble and ground #the two pluckies #John Danyel #reminds of Greensleeves somehow
Passamezzo moderno
#les Bouffons #van Eyck #gouwe ouwe
La Folia
#Corelli 1700 #Marais 1701 #Vivaldi 1705 #Rachmaninoff 1931 #Carnerata Trajectina 2019
Chaconne
#Schenk #basso ostinato #viola di gamba duet #zonder plukkies #Franse stijl
Passecaille
#melancholiek getokkel #dalend tetrachord #improvisatie
Keuze van de Chef
#laat je verrassen! # met een twist #modern in een oud jasje #nieuwe wijn in oude zakken

Hilversum 3, laat staan Spotify, bestond nog niet; maar in straten en huizen klonk muziek. De mooiste melodieën uit de Gouden Eeuw waren overal te horen. Ze klonken op het carillon en tijdens openbare orgelbespelingen in de kerk. Ze werden vertolkt door stadspijpers en fluitspelers en er werd op gedanst bij bruiloften en partijen.

Mooie melodieën, goeie deunen hebben een bijzonder vermogen. Ze nestelen zich in je hart, vergezellen je in je dromen, en doen je denken aan vroegere liefdes. Als ware iconen knopen ze zich in ieder oor. Ze inspireren muzikanten en componisten tot nieuwe bezettingen en nieuwe variaties. En door dit recyclen blijven ze springlevend.

Camerata Trajectina brengt in dit instrumentale programma een ode aan de onsterfelijke melodieën van Gouden Eeuw. Vol vuur improviseert sterfluitiste Saskia Coolen er met haar Cameraatjes op los. Iedere melodie krijgt zijn eigen jas en klinkt weer als nieuw. Virtuoze variaties, verrassende arrangementen en een kleurrijke bezetting met Harp, Luit, Citer, Blokfluiten en Viola da Gamba’s.

Stelt u zich een jukebox in 1634 voor. Welke hits staan er in de mega top 40? Het publiek bepaalt! Werp een florijn in en kies uit Flow my tears, Amarilli mia bella, Greensleeves, Est ce mars, of Onder de linde groene en vele andere verrassingen.

Over Camerata Trajectina

Het muzikale geheugen van Nederland

Met de muziek van de 16e en 17e eeuw en de eigen schoonheid van de Nederlandse taal brengt Camerata Trajectina Nederlandse geschiedenis tot leven. Speelse en theatrale presentaties spiegelen de cultuur en maatschappij van toen aan ons herkenbare heden. Voor het ensemble zijn componisten als Sweelinck, Schuyt, van Eyck en Schenk even inspirerend als propagandaliedjes van de geuzen, zeemansliederen van de VOC of minneliedekens uit het Gruuthuse-handschrift.

Kernleden van het ensemble zijn Saskia Coolen (blokfluit & viola da gamba), Hieke Meppelink (sopraan), Nico van der Meel (tenor) en Arjen Verhage (luit & citer). Afhankelijk van het repertoire wordt het ensemble uitgebreid met diverse musici. Momenteel werken Cassandra Luckhardt (viola da gamba) en Constance Allanic (viola da gamba & harp) regelmatig met het ensemble mee.

Nú zingen en spelen is nú beleven

De poëzie in de 16e en 17e eeuw eeuw werd veelal gemaakt op bekende melodieën en werd dus gezongen! Beroemde dichters als Hooft, Bredero en Cats maakten evengoed gebruik van deze manier van werken als eenvoudige soldaten en matrozen. Camerata Trajectina heeft een grote expertise opgebouwd in het terugvinden van melodieën bij deze teksten. Daarbij wordt intensief gebruik gemaakt van de zeer omvangrijke database van de Nederlandse Liederenbank, die werd opgezet door liedonderzoeker Louis Peter Grijp (†2016), de voormalig luitist van Camerata Trajectina. Arrangementen worden gebaseerd op muziekwetenschappelijk onderzoek en stijbewuste improvisaties.

In 2014 werd door Camerata Trajectina het veertigjarige bestaan gevierd. Daarbij kreeg het ensemble als verklanker van de vaderlandse geschiedenis de Visser-Neerlandia Cultuurprijs uitgereikt. Het ensemble initieert en ontwikkelt haar eigen producties. Het gaat de verbinding aan met andere musici, schrijvers en regisseurs. De literaire en theatrale samenwerking met Gerrit Komrij leidde tot Liedekens van Jacob Obrecht en de multidisciplinaire Jeroen Bosch-voorstelling De Zeven Zonden. Camerata Trajectina bracht de eerste Nederlandse opera – Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck – tot klinken. De Volkskrant noemde het ‘een blijde gebeurtenis’ en de opera een ‘feest’.

Incidenteel wordt ook samenwerking gezocht met zangers en instrumentalisten uit de hedendaagse lichte muziek. De zinvolle uitwisseling van ideeën leidde tot verrassende programma’s, zoals Mokum in Carré, dat ging over Amsterdamse liedjes door de eeuwen heen.

Het ensemble gaf met haar programma’s honderden concerten op de belangrijkste concertpodia in Nederland en Vlaanderen; in de meeste andere landen van Europa; en onder andere in Canada, Verenigde Staten, Turkije, Mexico, Indonesië, Ghana, Marokko en Syrië. Camerata Trajectina is een vrijwel vaste gast op het Festival Oude Muziek in Utrecht.

Het ensemble heeft ruim 40 geluidsdragers geproduceerd en heeft daarmee een monument voor de Nederlandse muziek uit vroeger tijden opgericht. Voor de dubbel-cd Antwerps Liedboek ontving het ensemble een Edison Klassiek. ‘Mooi, mooi, mooi’, schreef het Parool over deze productie. ‘Het plezier spat van hun uitvoeringen af’, vond de Edison-jury.

Camerata Trajectina leverde muzikale bijdrages aan nationale herdenkingen over uiteenlopende onderwerpen, zoals Willem van Oranje en de tachtigjarige oorlog, de VOC, Constantijn Huygens en Calvijn, en aan staatsbezoeken rond jubilea van Nederlands-Ghanese en Nederlands-Syrische betrekkingen.

In samenwerking met musea zijn projecten ontstaan over Jan Steen (Rijksmuseum Amsterdam), Frans Hals (Frans Hals Museum), Rembrandt (met musea in vele landen, tijdens het Rembrandtjaar 2006) en Jeroen Bosch.

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal