14 december 2019

Koorschool Midden-Gelderland – oud-Nederlandse Kerstliederen

25 januari 2020

Utrechts Conservatorium – Orkestmuziek uit de 17e eeuw

15 februari 2020

Las CanTantes o.l.v. Vincent Doek – Muziek voor vrouwenkoor

7 maart 2020

Camerata Trajectina – instrumentaal uitgevoerde oudnederlandse liederen op verzoek

28 maart 2020

Veenendaals projectkoor, solisten en barokorkest o.l.v. Wouter Verhage – Johannes Passie versie 1725, J.S. Bach

18 april 2020

Pianoduo Beth en Flo – o.a. Poulenc en Shostakovitch

23 mei 2020

Hanneke Rouw, cello, en Sofia Vasheruk, piano – Shostakovich, Rachmaninoff en Mendelssohn

20 juni 2020

Veenendaals projectkoor en solisten o.l.v. Kees Jan de Koning – Petite Messe Solennelle, Rossini

14 december 2019   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Koorschool Midden-Gelderland o.l.v. Albert Wissink, m.m.v. een barokorkest

oud-Nederlandse Kerstliederen, gearrangeerd door Ton Koopman

Programma 14 december 2019

1.Advent
1. Er is een roos ontloken
2. O, suver maecht van Israël
3. Maria die zoude naar Bethlehem gaan
4. Nu sijt wellecome
2.Geboorte
5. Klein, klein Jezuke
6. O, kindeke klein
7. Laet ons met verheughen springhen
8. Stille nacht
9. Hoe leit dit kindeke
3.Engelen
10. Gloria in excelsis Deo
11. Kling klokje
12. ’t Is geboren, het godd’lijk kind
4.Intermezzo – Aria sopra la bergamascaMarco Uccellini (1603 – 1680)
5.Herders
13. Herders, hij is geboren
14. Midden in de winternacht
15. O herders, verlaat laat uw bokskens en schapen
16. Wij komen te zamen
6.Wijzen
17. O kerstnacht schoner dan de dagen
18. Ik kniel aan uwe kribbe neer
19. A la Berline postiljon

Programmatoelichting

Nederland en andere Noordwest-Europese landen kennen een heel eigen repertoire van kerst- en adventsliederen die deels al uit de middeleeuwen stammen. Hoewel verboden tijdens de Reformatie, hebben ze dankzij hun artistieke kracht en sterke melodieën de historische stormen toch overleefd.

Aan de basis van dit programma ligt het kerstalbum Kerstliederen van Herman van Veen uit 1979. Hij werd op dit album begeleid door een ensemble onder leiding van Ton Koopman. Van Veen en Koopman hadden gekozen voor een aantal oude Nederlandse en Vlaamse kerstliederen, veelal in de oorspronkelijke tekst. Koopman was bij de productie van dit album verantwoordelijk voor de arrangementen in barokstijl. Deze arrangementen werden gespeeld door een ensemble dat uit tien leden bestond. Voor dirigent Ton Koopman was dit ensemble een opstapje naar zijn eigen ensemble dat hij kort na de opnamen van dit album oprichtte: het Amsterdam Baroque Orchestra. Hij bespeelde bij de opnamen zelf het orgel en de klavecimbel. Vervolgens werden de liedjes en veel van de arrangementen gebruikt door het Nieuw Amsterdams Kinderkoor o.l.v. Caro Kindt in hun jaarlijkse opvoering van het Kerstspel. Ook bij dit koor verzorgde Ton Koopman met zijn orkest regelmatig de begeleiding en hij schreef nog talloze nieuwe arrangementen voor dit koor. ‘Hartverwarmender dan dit zijn kerstconcerten zelden’ schreef NRC in een 5-sterrenrecensie over Kerstspel. Inmiddels is deze familievoorstelling door leerlingen van Nieuw Vocaal Amsterdam een traditie in het Muziekgebouw.

De Koorschool Midden-Gelderland
De Stichting Koorschool Midden-Gelderland is een zang- en kooropleiding voor kinderen en jongeren van 4 t/m 23 en ouder en is gevestigd in Ede en Wageningen. De Koorschool streeft naar een zo hoog mogelijk artistiek niveau, waarbij de individuele ontwikkeling maar vooral ook het plezier van samen musiceren steeds voorop staat. De Koorschool heeft circa 60 leerlingen die zijn verdeeld over 5 zangklassen en 4 koren.

De koorschool staat bekend om haar kwaliteit en haar actieve en gezellige sfeer. Op het repertoire staan naast de eigen concerten van de afzonderlijke koren ook de grote koorwerken die door alle koren gezamenlijk worden uitgevoerd, zoals de Mattheus Passion en het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach, de Messiah van Händel, het Requiem van Fauré, enzovoort. Maar ook musicals als Anatevka en Oliver staan op het programma evenals de uitvoering van Die Zauberflöte van W.A. Mozart. Voor het slotconcert in het kader van het 20-jarig bestaan van de Koorschool staat het requiem van W.A. Mozart op het programma op zaterdag 27 juni 2020. Naast de concerten in Nederland geeft de Koorschool ook concerten in het buitenland tijdens concertreizen zoals naar België, Duitsland, Tsjechië, Letland, Bosnië-Herzegovina en Turkije.

De Koorschool ontving in november 2011 de Cultuurprijs 2011 van de gemeente Ede. De prijs, die 1x per 3 jaar wordt uitgereikt, gaat naar een genomineerde die zich verdienstelijk maakt en zich onderscheidt op het gebied van kunst en cultuur.

Albert Wissink, muziekpedagoog, dirigent en componist, werd in 1954 geboren in ‘s-Heerenberg. Nadat hij aan de Pedagogische Academie in Doetinchem zijn onderwijsacte behaalde en enkele jaren als onderwijzer werkzaam was, begon hij aan de studie schoolmuziek en koordirectie aan het Stedelijk Conservatorium in Arnhem. Al vanaf 14-jarige leeftijd is hij als dirigent werkzaam bij verschillende koren, maar sinds 1987 heeft hij van de hobby zijn beroep gemaakt.

Verschillende koren hebben onder zijn leiding gestaan met repertoire van de Middeleeuwen, via opera tot de hedendaagse muziek. Tot augustus 2011 was Albert dirigent van het gemengd koor Vocalise in Ede dat hij tot een muzikaal meer dan gemiddeld koor heeft mogen opstuwen. Daarnaast is hij jarenlang verbonden geweest aan het internationaal vermaarde Vrouwen Kleinkoor ‘Orpheus’ in Nijmegen, dat sinds enkele jaren een ensemble is dat op projectbasis optreedt onder de vlag van de Koorschool Midden-Gelderland. Sinds 1999 is hij oprichter en artistiek leider van de Koorschool Midden-Gelderland, een zang- en kooropleiding voor kinderen en jeugdigen in de leeftijd van 4 tot en met 23 jaar, waarvan ook Vrouwen Kleinkoor ‘Orpheus’ en Kamerkoor Midden–Gelderland, hoofdzakelijk bestaande uit oud-leerlingen, deel uitmaken.

Albert Wissink geeft stem- en koorscholingsworkshops voor koren en dirigenten en wordt gevraagd als workshopleider en jurylid bij symposia of koorfestivals. Regelmatig is hij muzikale inspirator tijdens een repertoire-dag of scratchweekeinde in binnen- of buitenland.

In de ontwikkeling van de hedendaagse Nederlandse vrouwenkoormuziek speelt hij een belangrijke rol, hetgeen onder andere heeft geleid tot een toenemende aandacht voor de kwaliteit van deze koren en voor het specifieke repertoire. Tevens is hij een warm pleitbezorger van de hedendaagse muziek en in het bijzonder van de muziek van Nederlandse en Vlaamse componisten. Verschillende van hen mag hij tot zijn muzikale vrienden rekenen: „Vrienden die je nooit ziet, maar waarvan je ziel en lijf tot op het bot muzikaal blootlegt.” Internationaal geniet Albert zelf ook bekendheid als componist. Regelmatig zijn composities van zijn hand ‘verplicht werk’ op internationale koorfestivals of zijn zij onderdeel van het wedstrijd- of concertprogramma van deelnemende koren (www.albertwissink.nl).

25 januari 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Utrechts Conservatorium o.l.v. Antoinette Lohmann

Orkestmuziek uit de 17e eeuw

Programma 25 januari 2020

1.Het programma is nog niet bekend.
2.
3.
4.

15 februari 2020   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Las CanTantes o.l.v. Vincent Doek

Muziek voor vrouwenkoor

Programma 15 februari 2020

Het programma is nog niet bekend.
2.

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal