24 februari 2018

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

24 maart 2018

Kamerkoor Koorschool Midden-Gelderland

21 april 2018

Projectkoor Oriolus

26 mei 2018

Pelgrim Brass m.m.v. Gerard van der Zijden

23 juni 2018

Veenendaals projectorkest

29 september 2018

Luna Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange m.m.v. Gerben Budding

15 december 2018

Roden Girl Choristers

24 februari 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

De meest talentvolle studenten van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht

 

Verrassingsconcert met de mooiste kamermuziek

 

Programma 24 februari

1.Piano Quartet in A minor

Laura Oliver Lopez - piano
Lev Bogino - viool
Sophocles Pagoni – altviool
Lydia Kordonia – cello
Gustav Mahler (1860 – 1911)
2.Miniatures for String Quartet
o Lale
o Scherz
o Sisatura
o Fly Away, Black Swallow
o Shepherd’s Dance
o Chonguri
o Lied
o Sachidao

Pasiphaë quartet
Violetta Adamova – viool
Daryl Chiew – viool
Phaedra Kalogerakou – altviool
Laia Terré – cello
Sulkhan Tsintsadze (1925 – 1991)
3.Klarinettrio op.114
o Allegro
o Adagio
o Andantino grazioso
o Allegro

Rumiko Asahar – klarinet
Camillo Cabassi – cello
Peter Sluijs – piano
Johannes Brahms (1833-1897)

Dit concert zal verzorgd worden door studenten van het Utrechts Conservatorium. Het programma zal bestaan uit ensembles van verschillende samenstellingen als strijkkwartetten, piano kwartetten en piano trio’s. Zij zullen een uiteenlopend programma brengen met onder andere componisten als Antonin Dvorak, Wolfgang Amadeus Mozart, César Franck en Johannes Brahms. Ongeveer een week voor het concert zal het definitieve programma gepubliceerd worden op onze website.

De selectieprocedure

Alle klassieke studenten van het Utrechts Conservatorium dienen elk schooljaar tweemaal of met twee ensembles een Kamermuziektraject af te sluiten. Deze bestaat uit:

  • Een vijftal coachingsessies met de aangewezen hoofdcoach (Deze coach wordt aan hen toegewezen gebaseerd op het soort ensemble en repertoire).
  • Een optreden tijdens een van de openbare Kamermuziekconcerten die plaatsvinden in de Fentener van Vlissingenzaal van het Utrechts Conservatorium.
  • Een feedbackformulier dat zij kritisch dienen in te vullen over een van de andere ensembles die tijdens de concerten spelen.

Tijdens deze kamermuziekconcerten worden de ensembles beoordeeld door een driekoppige jury die bestaat uit de hoofdcoaches van de ensembles die op die dag een uitvoering geven. Na afloop van elke concert bepaalt de jury wie volgens hen het beste heeft gepresteerd. Deze keuze kan op veel verschillende dingen gebaseerd zijn: uitstraling, kwaliteit, muzikaliteit, talent, ontwikkeling, enz., maar het gaat ook vooral om het hele plaatje. Deze ensembles krijgen de kans om op één van de bijzondere concertlocaties te spelen die de HKU elk jaar selecteert en waarvan de Westerkerk in Veenendaal er één is.

Het pianokwartet in A-mineur is een vroeg werk van Gustav Mahler, het beoogde eerste deel van een compleet pianokwartet dat blijkbaar nooit werd voltooid. Het is het enige overgebleven stuk kamermuziek zonder stem gecomponeerd door Mahler. Hij begon aan het pianokwartet aan het einde van zijn eerste jaar aan het Conservatorium van Wenen, toen hij ongeveer 15 of 16 jaar oud was. Het stuk beleefde zijn eerste uitvoering op 10 juli 1876, op het conservatorium met Mahler aan de piano, maar het is onduidelijk uit de overgeleverde documentatie of het kwartet op dit moment compleet was. In verschillende brieven noemt Mahler een kwartet of kwintet, maar er is geen duidelijke verwijzing naar dit pianokwartet. Na deze uitvoering werd het werk uitgevoerd in het huis van Dr. Theodor Billroth, die een goede vriend van Johannes Brahms was.

Sulkhan Fyodorovich Tsintsadze was een van de belangrijkste componisten van Georgië. Tsintsadze studeerde de cello tot 1942 in Tbilisi in het Gymnasium of Music. Hij zette zijn cellostudie voort aan het conservatorium van Tbilisi en van 1945 tot 1953 ging hij naar het Conservatorium van Moskou om cello en compositie te studeren. Hij begon zijn muzikale carrière in de jaren 1940 als de cellist in het Georgian State String Quartet Zijn eerste compositie, gebaseerd op Georgische volksliederen en een verzameling miniaturen voor strijkkwartet, was meteen een succes. Hij schreef ook verschillende opera’s, balletten, symfonieën en concerto’s, maar het waren zijn composities voor strijkkwartet die de belangrijkste plaats innamen onder zijn werken en die een opmerkelijke bijdrage leverden aan de Georgische muziek. De composities van Tsintsadze zijn gebaseerd op de traditionele vormen en stijlen en kenmerken die worden gebruikt door componisten als Shostakovich en Shebalin. Georgische folklore is altijd aanwezig in zijn muziek.

Het Klarinet Trio in A minor, Op.114 is een van de vier kamermuziekwerken door Johannes Brahms gecomponeerd met de klarinet als een hoofdinstrument. Het werd geschreven in de zomer van 1891 voor de klarinettist Richard Mühlfeld en wordt door geleerden beschouwd als onderdeel van een wedergeboorte voor de componist die in 1890 zijn strijkkwintet in G Major als zijn laatste werk noemde. Op zijn vierenvijftigste verjaardag was Brahms bezig met het schrijven van zijn laatste wil aan zijn uitgever, in eerste instantie voor zijn broers en zussen en stiefmoeder, en ten tweede voor zijn huisbaas en trouwe hospita, Celestine “Mandy” Truxa. Kort daarna, toen hij in maart 1891 het hertogelijke hof bezocht, was hij diep gefascineerd door het prachtige spel van de klarinettist Richard Mühlfeld. De serieuze sfeer van zijn latere composities werd passend gemaakt door de klank van het instrument. Om te benadrukken hoeveel hij van zijn optreden hield, noemde Brahms Mühlfeld zijn Fräulein Klarinette , of ‘zijn beste nachtegaal’. Na zijn optreden schreef Brahms de partituur van het klarinettrio en stuurde het naar zijn geliefde hospita. Bovendien, een historische schilder, Adolf Menze was in het publiek tijdens de eerste uitvoering van Brahms Op.114 op 12 december 1891, met Robert Hausmann op cello en Brahms op piano. Menzel was zo ontroerd dat hij een schets van Mühlfeld maakte als een soort Griekse god, en zei tegen Brahms: “We denken hier vaak aan je, en vaak genoeg, het vergelijken van notities, we bekennen onze vermoedens dat op zekere avond de muze zelf persoonlijk verscheen voor het uitvoeren van een bepaald houtblazersgedeelte. Op deze pagina heb ik geprobeerd de sublieme visie vast te leggen. De volgende maand hadden ze een triomf met de publieke première in Berlijn.

24 maart 2017   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Kamerkoor van de Koorschool Midden-Gelderland o.l.v. Albert Wissink

Passieconcert

Programma 24 maart 2018

1.Aus tiefer Not schrei ich zu dir.
Drie versies van de eerste strofe van deze bekende melodie, op tekst van, en hoogstwaarschijnlijk gecomponeerd door Martin Luther (1483-1546)
Johan Walter (1490 – 1570); Johann Sebastian Bach (1685 – 1750); Jens Rower (1914 – 1994)
2.Jesu, Kreuz, Leiden und PeinAdam Gumpelshaimer (1559-1625)
3.Uit de Matthäus Passion:
• Choral: O Haupt voll Blut und Wunden
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
4.Nolo mortem peccatorisThomas Morley (1557 – 1602)
5.Twee motetten:
• Lord, we beseech Thee
• Let my complaint come before Thee
Adrian Batten (1591 – 1631)
6.Uit Four Motets:
• No 3.: have mercy on us, o Lord
Aaron Copland (1900 – 1990)
7.Lux aeternaJames MacMillan (1959)
Korte pauze; u ziet een aantal schilderijen van mw. Anna Nowak uit de serie ‘de veertien kruiswegstaties’
8.De profundisVic Nees (1936 – 2013)
9.De profundisKurt Bikkembergs (1963)
10.Timor et tremorCoen Vermeeren (1962)
11.In die invocavi teJoop Voorn (1932)
12.Trois complaints (solist: Ruben Olthof)
• A Furnes
• Jardin des Olives
• Les vierges sages
Vic Nees (1936 – 2013)

In dit concert nemen jongeren in de leeftijd 20-29 jaar u met prachtige a cappella koormuziek mee in de aanloop naar Pasen. Vertolkt wordt o.a. O Haupt voll Blut und Wunden van J.S. Bach maar ook Aus tiefer Not van Duitse tijdgenoten van deze grote componist. En met Bachs Engelse tijdgenoten als Morley en Batten komen we langzamerhand in de prachtige passiemuziek van moderne Vlaamse en Nederlandse componisten als Nees, Bikkembergs en Voorn. Het concert wordt afgesloten met het beeldende Franstalige drieluik Trois Complaintes, een beschrijving van een processie in het Vlaamse Veurne.

Kamerkoor Midden Gelderland is in 2015 opgericht door de oudste leden van de Koorschool Midden Gelderland, een zangopleiding voor kinderen en jongeren tot 23 jaar. De leden, ouder dan 23 vormen het huidige Kamerkoor. Het merendeel van de koorleden zingt al van jongs af aan met elkaar! Ondanks het feit dat verschillende van hen uitvliegen naar alle uithoeken van Nederland voor studie of werk, komen zij eens per twee of drie weken op zondag samen voor de repetities in Ede.

Door te streven naar kwaliteit op het gebied van stemtechniek en koorklank, een goede variatie in koorrepertoire, een jonge en frisse uitstraling en fijne onderlinge sfeer ambiëren zij met dit Kamerkoor op een zo hoog mogelijk niveau deel uit te maken van de korenwereld in Nederland en daarbuiten en zich als koor te onderscheiden.

Naast veelzijdige concerten, waaronder o.a. de Mattheus Passie, het Weihnachtsoratorium en de Messiah van Händel, treedt het koor op in binnen- en buitenland met bekende muzikale gezelschappen zoals bijvoorbeeld het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast heeft het koor in laatste jaren concertreizen gemaakt naar o.a. Duitsland, België, Letland, Tsjechië, Hongarije en Bosnië!

Het Kamerkoor Midden Gelderland staat onder leiding van dirigent Albert Wissink, oprichter van de Koorschool Midden Gelderland. Albert ondersteunt de leden van de Koorschool in hun ambities, en kan door zijn sterke en persoonlijke betrokkenheid het Kamerkoor tot een uniek niveau leiden. Hoewel Albert Wissink de vaste dirigent is, werkt het koor ook met andere professionele musici.

Albert Wissink, muziekpedagoog, dirigent en componist, werd in 1954 geboren in ‘s-Heerenberg. Nadat hij aan de Pedagogische Academie in Doetinchem zijn onderwijsacte behaalde en enkele jaren als onderwijzer werkzaam was, begon hij aan de studie schoolmuziek en koordirectie aan het Stedelijk Conservatorium in Arnhem. Al vanaf 14-jarige leeftijd is hij als dirigent werkzaam bij verschillende koren, maar sinds 1987 heeft hij van de hobby zijn beroep gemaakt.

Verschillende koren hebben onder zijn leiding gestaan met repertoire van de Middeleeuwen, via opera tot de hedendaagse muziek. Tot augustus 2011 was Albert dirigent van het gemengd koor Vocalise in Ede dat hij tot een muzikaal meer dan gemiddeld koor heeft mogen opstuwen. Daarnaast is hij jarenlang verbonden geweest aan het internationaal vermaarde Vrouwen Kleinkoor ‘Orpheus’ in Nijmegen, dat sinds enkele jaren een ensemble is dat op projectbasis optreedt onder de vlag van de Koorschool Midden – Gelderland. Sinds 1999 is hij oprichter en artistiek leider van de Koorschool Midden-Gelderland, een zang- en kooropleiding voor kinderen en jeugdigen in de leeftijd van 4 tot en met 23 jaar, waar ook Vrouwen Kleinkoor Orpheus en Kamerkoor Midden – Gelderland deel van uitmaakt.

Albert Wissink geeft stem- en koorscholingsworkshops voor koren en dirigenten en wordt gevraagd als workshopleider en jurylid bij symposia of koorfestivals. Regelmatig is hij muzikale inspirator tijdens een repertoire dag of scratchweekeinde in binnen- of buitenland.

In de ontwikkeling van de hedendaagse Nederlandse vrouwenkoormuziek speelt hij een belangrijke rol, hetgeen onder andere heeft geleid tot een toenemende aandacht voor de kwaliteit van deze koren en voor het specifieke repertoire. Tevens is hij een warm pleitbezorger voor de hedendaagse muziek en in het bijzonder voor de muziek van Nederlandse en Vlaamse componisten. Verschillende van hen mag hij tot zijn muzikale vrienden rekenen: „Vrienden die je nooit ziet, maar waarvan je ziel en lijf tot op het bot muzikaal blootlegt.” Internationaal geniet Albert zelf ook bekendheid als componist. Regelmatig zijn composities van zijn hand ‘verplicht werk’ op internationale koorfestivals of zijn zij onderdeel van het wedstrijd- of concertprogramma van deelnemende koren (www.albertwissink.nl).

21 april 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Projectkoor Oriolus o.l.v. André van Vliet en m.m.v. een projectorkest

“Verlangen naar vrede”

  • Carl Jenkins – Mass for peace

  • Lloyd Larson – Prayers for the nations

Programma 21 april 2018

1.Mass for Peace
• Kyrie
• Sanctus
• Benedictus
• Agnus Dei
• Hymn before action
Carl Jenkins (1944)
2.Prayers for the nations
• Fanfare and Processional
• Hear our prayers, o Prince of peace
• God, you made us in your image
• Author of justice
• God of the ages, whose almighty hand
• O, God, whose will is life and good
• We shall overcome
• O Christians, heed your mission, hear these, our prayers
Lloyd Larson (1954)

Oriolus is een ambitieus en enthousiast projectkoor onder leiding van de dirigent André van Vliet en is in 2008 opgericht. Sinds eind mei 2011 valt projectkoor Oriolus onder de Stichting Koor- en Muziekactiviteiten (KOMUZA). De stichting heeft ten doel: het (mede) organiseren van concerten met een meer dan gemiddeld kwaliteitsgehalte voor met name amateurzangers. De begeleiding en ondersteuning wordt voornamelijk door professionele musici gedaan. Oriolus heeft inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd op de Utrechtse heuvelrug en daarbuiten met werken van o.a. Jenkins, Händel, Bach en Beethoven. Het koor streeft naar een professionele kwaliteit, verzorgd door bevlogen amateurs. Van de zangers wordt verwacht dat zij in staat zijn de muziek zelfstandig, met behulp van aangereikt oefenmateriaal in te studeren.

André van Vliet, de dirigent van het Projectkoor ‘Oriolus’, is geboren te Benschop op 18 augustus 1969. Al zijn hele leven heeft hij liefde voor het orgelspel. Daarnaast is hij vaste dirigent van andere koren. André van Vliet was nog maar negen toen hij zijn eerste gemeentezang begeleidde. Na de Gereformeerde Kerk in Oudewater en de Hervormde Kerk van Jaarsveld is hij nu verbonden aan de Hervormde Gemeente van Polsbroek, de plaats waar hij met zijn vrouw en vier kinderen woont. Aan het conservatorium van Utrecht werd André opgeleid door Nico van de Hoeven, Jan Welmers en Jan Raas. De studie rondde hij in 1991 af. Ook heeft André les gekregen van de bekende organisten Gijsbert Lekkerkerker en Herman van Vliet

Koorbegeleiding
Naast de koorbegeleiding van Oriolus, begeleidt André ook de koren Vox Jubilans uit Waddinxveen en New Voices uit Polsbroek. In samenwerking met solisten Marjo van Someren en Mirjam Feijer is André bezig met stemvorming, dit komt de koorklank ten goede. Vaak voert André met zijn koren grote werken uit die ook regelmatig hun première beleven in Nederland. De activiteiten van André zijn niet gebonden aan de landsgrenzen. Zo heeft hij concertreizen gemaakt naar onder andere Canada, Amerika, Hongarije, Roemenië en Duitsland.

‘Friendship-collection’ en soloalbums
Samen met pianist Jan Lenselink, fluitist Jacques Marcus en trompetisten Arjan en Edith Post vormt André de ‘Friendship-collection’. Ook heeft André vier soloalbums op zijn naam staan. Daarnaast verleent hij medewerking op vele cd’s van koren en collega’s. Verder werkt hij zeer regelmatig mee aan televisie- en radio-opnames.

 

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal