23 juni 2018

Veenendaals projectorkest

29 september 2018

Luna Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange m.m.v. Gerben Budding, orgel

3 november 2018

Nog niet bekend

24 november 2018

Orgelconcert Bachprogramma door Ad Verhage

15 december 2018

Kerstconcert

Roden Girl Choristers

23 juni 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Veenendaals projectorkest

Lysanne van der Poel, blokfluit, Lothar Blom en Koos Verhage, viool, Lia van Schaijk, altviool, Eelco Mossel, cello, Sharon Vocking, contrabas, Ad Verhage, orgel en klavecimbel

Barokmuziek van Vivaldi, Telemann, Corelli, Boyce en Händel

Programma 23 juni 2018

1.Concerto voor strijkers g-moll, RV 156
• Allegro
• Adagio
• Allegro
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
2.Ouverture-suite voor blokfluit, strijkers en basso continuo a-moll, TWV 55
• Ouverture
• Les Plaisirs 1
• Les Plaisirs 2
• Air à l’Italien
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
3.Triosonate voor twee violen en basso continuo D-dur op. 3 nr. 2
• Grave
• Allegro
• Adagio
• Allegro
Arcangelo Corelli (1653 – 1713)
4.Symphonie opus 2 nr. 1 in Bes
• Allegro
• Moderato e dolce
• Allegro
William Boyce (1711 – 1779)
5.Concert voor orgel en orkest in F-dur nr. 13, opus 7 nr. 1 (HWV 295)
• Larghetto
• Allegro
• Larghetto
• Allegro
Georg Friedrich Händel (1685 - 1759)
6.Ouverture-suite voor blokfluit, strijkers en basso continuo a-moll, TWV 55
• Menuet 1
• Menuet 2
• Réjouissance
• Passepied 1
• Passepied 2
• Polonaise
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)

Lysanne van der Poel (1993) kreeg 14 jaar les bij de muziekschool De Muzen in Veenendaal. Haar docent is Ad van Vliet. In 2010 slaagde zij voor het D-examen, de hoogst te bereiken graad op de muziekschool. Zij speelde op diverse plaatsen in Nederland, nam deel aan concoursen en maakte bijna 6 jaar deel uit van het Barokensemble van de muziekschool.

Lothar Blom kreeg vanaf zijn achtste jaar vioolles. In 2006 studeerde hij een jaar hoofdvak viool bij Chris Duindam aan het Conservatorium van Utrecht. Hij kreeg coaching van onder anderen Antoinette Lohmann, Henk Rubingh, Edward leCouffe en Shunske Sato en volgde directielessen bij Edwin Wolf en Gerrit Maas. In de afgelopen jaren speelde Lothar onder andere als concertmeester in het Utrechts Studenten Koor en Orkest, de Utrechtse Muziekacademie, het Crea Orkest Amsterdam, de Utrechtse Muziekacademie en andere gezelschappen. Op dit moment is hij als concertmeester actief in het Philips Symfonie Orkest, de Bachcantates Utrecht en kamerorkest Caecilia Camerata. Met deze orkesten maakte hij tournees naar vrijwel alle Europese landen en speelde hij de solopartijen in ondere andere de Mattheus Passsion, Johannes Passion en Hohe Messe, enkele Brandenburgse concerten. Daarnaast was hij solistisch te horen in het concert voor hobo en viool van Bach, in de Havanaise van Saint Saens en speelde hij de concertmeestersolo’s uit onder andere de 4e symfonie van Mahler, Sheherazade van Rimsky Korsakov, 1e symfonie van Brahms en vele andere werken. Ook op het gebied van kamermuziek is hij actief, in de afgelopen jaren onder andere het Octet van Schubert waarmee een concert werd gegeven in de Kleine Zaal van het Concertgebouw met een ensemble bestaande uit spelers uit het Philips Symfonie Orkest.

Koos Verhage begon met viool spelen op zijn 8e jaar. Na de middelbare school studeerde hij Docent Muziek aan het conservatorium in Den Haag. Sinds deze studie is hij vakdocent muziek op basisschool ‘de Oase’ in de Vruchtenbuurt in Den Haag. Naast deze werkzaamheden werkte hij een aantal jaar als docent bij stichting Vocaal Talent, de artistieke paraplu van het Nationaal Kinder-, Jongens- en Jeugdkoor. Na ook een aantal jaar bij Bach Ensemble Amsterdam viool te hebben gespeeld besloot hij zich professioneel verder te ontwikkelen; sinds september studeert hij barokviool bij Antoinette Lohmann aan de HKU in Utrecht.

Lia van Schaijk begon op haar 7e met vioollessen en speelde vanaf het begin van de middelbare school in het muziekschoolorkest en later in het Nijmeegs Barokensemble. Ze heeft ruim 8 jaar meegedaan met het VU-orkest o.l.v. Daan Admiraal en had in die tijd vioolles van Leo Boelens aan het Conservatorium van Amsterdam. Rond haar 30e is ze overgestapt op altviool en is dat al snel als hoofdinstrument blijven spelen. Bij altist Gert Jan Leuverink heeft ze een aantal jaren intensief altvioollessen gevolgd. Naast een functie als communicatieadviseur bij diverse bedrijven en instituten is ze actief blijven spelen in kleine ensembles en grote orkesten zoals Autunno, het Leids strijkersensemble Madrigalesco, de Bachcantates Utrecht, Barock Sommer, het Naardens Kamerorkest, de Utrechtse Muziekacademie en Caecilia Camerata. Voor de Bachcantates Utrecht verzorgt ze als bestuurslid de PR en houdt ze de website actueel. Naast uitvoeringen in binnen- en buitenland van zeer uiteenlopend orkestrepertoire speelt ze vast in een strijkkwartet en doet ad hoc aan diverse kamermuziekprojecten mee.

Eelco Mossel (1980) begon op 9-jarige leeftijd met cello spelen, en heeft zich sindsdien altijd actief hiermee beziggehouden. Vanaf zijn 14e speelde hij op regelmatige basis in orkesten en kamermuziekensembles. Hij woont in Utrecht en zijn dagelijks werk is het ontwikkelen van roostersoftware waarmee medewerkers van teams/afdelingen zelf samen hun dienstroosters kunnen maken. In zijn vrije tijd treedt Eelco regelmatig op in diverse orkestprojecten en koorbegeleidingen (als aanvoerder van de cellogroep, invaller of projectlid) in Utrecht en omgeving. Ook heeft hij een tijdlang een begeleidingsorkest georganiseerd. Daarnaast speelt hij regelmatig bij diverse gelegenheden met kleinere bezettingen zoals strijkkwartet, cello-piano of barokensembles.

Sharon Vocking (1989) is op 7-jarige leeftijd begonnen met cello spelen. Haar muzikale ontwikkeling vond behalve in de cellolessen ook plaats op de Kathedrale Koorschool. Ze zong in het Kathedrale Koor en ze speelde in diverse orkesten. Zo speelde ze in twee van de orkesten van het Domstad Jeugdorkest en in het vooropleidingsorkest van het conservatorium in Rotterdam. Op 14-jarige leeftijd heeft ze de overstap gemaakt naar contrabas. Sharon heeft gedurende 3 jaar de vooropleiding voor het conservatorium gevolgd op de HAVO voor Muziek en Dans in Rotterdam. Ze heeft uiteindelijk een andere keuze gemaakt maar de liefde voor de muziek en de contrabas is altijd gebleven. In haar studententijd speelde ze bij het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO) en de laatste jaren speelt ze regelmatig met verschillende orkesten en ensembles mee.

Ad Verhage (1957) studeerde vanaf 1976 aan het Koninklijk Conservatorium te den Haag  schoolmuziek (diploma in 1981). Daarnaast studeerde hij orgel bij Riek Jiskoot, Wim van Beek en Johann Th. Lemckert en protestante kerkmuziek bij Barend Schuurman en Theo Goedhart. In 1983 behaalde hij het diploma uitvoerend musicus orgel en in 1984 het diploma protestante kerkmuziek. Momenteel is hij docent muziek aan de Christelijke Hogeschool Ede, cantororganist van de Andrieskerk te Amerongen en organist van de Westerkerk te Veenendaal. Van het Skrabl-orgel in de Westerkerk, gebouwd in 2009, maakte hij zijn eerste solo-cd.

Adriaan van der Poel (*1959, Breda) ontving op 7-jarige leeftijd zijn eerste piano- en orgellessen van Peter Maassen (Breda). Op 10-jarige leeftijd werd hij organist in de Johannes-de-Doperkerk te Breda. Vanaf zijn 16e jaar studeerde hij bij Jaap Hillen orgel, harmonieleer en kerkmuziek in de Grote kerk te Breda. Later studeerde hij nog bij Elly Meijer uit Ede. Vanaf 1990 is hij vaste organist in de Westerkerk te Veenendaal; daarnaast verzorgt hij regelmatig de orgelbegeleiding bij concerten van Christelijke Oratoriumvereniging Veenendaal.

Antonio Lucio Vivaldi werd geboren in Venetië, mogelijk tijdens een aardbeving. Zijn vader, die kapper en violist was, hielp hem met zijn carrière in de muziek en meldde hem aan bij de Cappella di San Marco, waar vader Vivaldi zelf een vooraanstaand violist was. In 1703 werd Vivaldi priester. Hij kreeg al snel de bijnaam Il Prete Rosso (“de rode priester”), vermoedelijk vanwege zijn rode haar. Vanaf 1704 hoefde hij niet meer deel te nemen aan de heilige mis in verband met zijn slechte gezondheid: hij leed aan astma. Maar volgens sommigen mocht hij de mis niet meer opdragen omdat, als hij inspiratie kreeg voor een nieuw muziekstuk, hij dat gewoon ging opschrijven tijdens de mis. Vivaldi werd violist in een meisjesweeshuis in Venetië, het Pio Ospedale della Pietà. De musicerende wezen stegen snel in aanzien, ook in het buitenland. Omdat meisjes eigenlijk geen muziek mochten spelen, gaven zij concerten van achter een doek. Voor hen schreef Vivaldi de meeste van zijn concerten, cantates en gewijde muziek. In 1705 werd de eerste verzameling (raccolta) van zijn werk gepubliceerd en er zouden er nog vele volgen. Als hij niet op een van zijn vele reizen was, vervulde Vivaldi verschillende taken in het weeshuis. In 1713 kreeg hij de verantwoordelijkheid voor alle muzikale activiteiten in het instituut. Hij overleed in 1741 op 63-jarige leeftijd.

Georg Philipp Telemann was de zoon van de Diaconus aan de Heilig-Geist-Kerk Heinrich Telemann en zijn echtgenote Maria Haltmeier. Telemann kreeg zijn muzikale opleiding van de Maagdenburgse organist en cantor Benedikt Christiani. Zijn vader was vroeg overleden en zijn moeder wilde zijn muzikale neigingen onderdrukken. Zij stuurde hem in 1698 naar het gymnasium te Hildesheim, maar daar werd zijn muzikaal talent opnieuw bevorderd. Telemann mocht zelfs de organist en cantor van de Sankt Godehardkerk te Hildesheim vervangen en kon in Braunschweig en Hannover aan opera-uitvoeringen deelnemen. Op wens van zijn moeder ging hij 1701 naar Leipzig om aan de universiteit rechten te studeren. Op weg naar Leipzig kwam hij in Halle in contact met de jonge Georg Friedrich Händel. Zij werden goede vrienden. Al spoedig schreef Telemann cantates voor de Leipziger Thomaskirche en besloot componist te worden. In 1702 stichtte hij een Collegium musicum met studenten, waarvoor hij openbare concerten organiseerde. In hetzelfde jaar werd hij tot artistiek directeur van de Opera van Leipzig benoemd en begon hij aan zijn eerste opera’s. Verder was hij als organist en muziekdirecteur aan de Nieuwe Kerk te Leipzig werkzaam. In 1705 werd hij kapelmeester in Sorau (Zary) aan het hof van Graaf Erdmann II von Promnitz. In Sorau maakte hij kennis met Erdmann Neumeister, van wie hij later teksten als grondslag voor composities gebruikte en die hij later in Hamburg zou weerzien. In 1706 werd hij Hofkapelmeester aan het hof van Hertog Johan Willem van Saksen-Eisenach. In Eisenach leerde hij Johann Sebastian Bach kennen.

Arcangelo Corelli (Fusignano (Imola),17 februari 1653 – Rome, 8 januari 1713) was een Italiaans violist, componist en muziekleraar. Hij studeerde in Bologna en omstreeks 1685 verhuisde hij naar Rome, waar hij zijn eerste sonates voor de viool publiceerde. Hij woonde in het paleis van zijn beschermheer kardinaal Pietro Ottoboni. Corelli bezocht ook Modena en Napels. Hij dirigeerde in het Romeinse verblijf van Christina van Zweden en onderwees vele vioolstudenten, waaronder Francesco Geminiani en Pietro Locatelli. Zijn werken waren in heel Europa bijzonder populair. Zijn oeuvre omvat een serie van twaalf concerti grossi, twee series van twaalf sonate da camera (zgn. kamersonates, voor twee violen, violone en klavecimbel; enkelvoud sonata d.c.), tweemaal twaalf sonate da chiesa (kerksonates, eveneens als triosonates bezet, met basso per l’organo), twaalf sonates voor één viool en basso continuo, etc. De 12 concerti grossi zijn in 1714, het jaar na Corelli’s overlijden, als zijn opus 6 in druk verschenen in Amsterdam, bij uitgeverij Estienne Roger. Ze zijn te onderscheiden in 8 concerti da chiesa en 4 concerti da camera. De Russische componist en pianist S. Rachmaninov (1873-1943) componeerde het werk Variaties op een thema van Corelli, dat een aantal variaties voor piano op het beroemde La Folia thema uit Corelli’s vioolsonate op. 5 no. 12 omvat. Corelli was niet de eerste en Rachmaninov niet de laatste die dit thema bewerkte.

William Boyce (Londen, 1 september 1711 – aldaar, 7 februari 1779) wordt over het algemeen beschouwd als de belangrijkste in Engeland geboren componist van de 18e eeuw. Geboren in Londen, werd Boyce als knaap koorzanger van de St. Paul’s Cathedral en studeerde later muziek bij Maurice Greene, die hij in 1755 opvolgde als Master of the King’s Musick. Intussen vervulde hij verschillende benoemingen als organist in Londen, waar hij in 1755 benoemd werd als componist van de Chapel Royal en vervolgens in 1758 als organist. Hij liet een uitgebreid oeuvre na van onder meer 20 symfonieën en ouvertures, anthems, cantata’s, odes en niet te vergeten een aanzienlijke hoeveelheid kerkmuziek. Boyce componeerde ook zogenaamde Stage entertainments, incidentele muziek voor Shakespeare’s The Tempest, Cymbeline en Romeo and Juliet. Aan het eind van zijn leven maakte doofheid het voortzetten van zijn loopbaan als organist onmogelijk en concentreerde hij zich op componeren. Zijn muziek is grotendeels in de vergetelheid geraakt. Hij overleed in zijn geboorteplaats.

Georg Friedrich Händel (Engels: George Frideric Handel) (Halle an der Saale, 23 februari 1685 – Londen, 14 april 1759) was een barokcomponist. Händel schreef veel muziek-dramatische werken: 42 opera’s, 29 oratoria, meer dan 120 cantates, trio’s en duetten. Dat komt overeen met ongeveer 2000 aria’s. Verder Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse kerkmuziek, serenades en odes. Onder zijn instrumentale werken vallen de orgelconcerten, concerti grossi, ouvertures en kamermuziek zoals hobo- en vioolsonates en werken voor klavecimbel en orgel. Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien. Händel componeerde in totaal meer dan 610 werken, waarvan vele nog steeds worden uitgevoerd.

29 september 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Luna Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange en m.m.v. Gerben Budding, orgel

Requiem – Maurice Duruflé

Salve Regina – Arvo Pärt

Programma 29 september 2018

1.Het programma van het concert is nog niet bekend.
2.

 

3 november 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Nog niet bekend

…………..

Werken van ……..

…….

Programma 3 november

1.Programma nog niet bekend.
2.
3.
4.
5.
6.

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal