21 april 2018

Projectkoor Oriolus

26 mei 2018

Pelgrim Brass m.m.v. Gerard van der Zijden

23 juni 2018

Veenendaals projectorkest

29 september 2018

Luna Kamerkoor o.l.v. Wolfgang Lange m.m.v. Gerben Budding, orgel

24 november 2018

Orgelconcert Bachprogramma

Ad Verhage

15 december 2018

Kerstconcert

Roden Girl Choristers

21 april 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Projectkoor Oriolus o.l.v. André van Vliet en m.m.v. een projectorkest

“Verlangen naar vrede”

  • Karl Jenkins – Mass for peace

  • Lloyd Larson – Prayers for the nations

Programma 21 april 2018

1.Mass for Peace
• Kyrie
• Sanctus
• Benedictus
• Agnus Dei
• Hymn before action
Karl Jenkins (1944)
2.Prayers for the nations
• Fanfare and Processional
• Hear our prayers, o Prince of peace
• God, you made us in your image
• Author of justice
• God of the ages, whose almighty hand
• O, God, whose will is life and good
• We shall overcome
• O Christians, heed your mission, hear these, our prayers
Lloyd Larson (1954)

Het eerste werk, de ‘Mass for peace’ werd geschreven door Karl Jenkins, componist uit Wales, naar aanleiding van de wreedheden die zich in de recente historie in Kosovo afspeelden, als een ‘anti-oorlogs-werk’. Hij nam als basis de katholieke misdelen maar voegde er teksten aan toe die hun oorsprong vinden in verschillende tijden en ‘werelden’. Zo ontstond een werk waarin de groeiende dreiging van gevaar ontaardt in een oorlog, met alle horror die dat met zich meebrengt, wel tussendoor verweven met momenten van bezinning. Als tweede werk wordt het 8-delige koorstuk ’Prayers for the Nations’ uitgevoerd, gecomponeerd door de Amerikaan Lloyd Larson. Het stuk bevat gebeden voor de wereldleiders in de hoop dat deze gebeden om vrede, gerechtigheid, genezing en hoop ertoe mogen leiden dat zij erdoor worden gestimuleerd om ‘het zout en het licht’ te zijn voor een wereld die het nodig heeft om te worden veranderd.

Oriolus is een ambitieus en enthousiast projectkoor onder leiding van de dirigent André van Vliet en is in 2008 opgericht. Sinds eind mei 2011 valt projectkoor Oriolus onder de Stichting Koor- en Muziekactiviteiten (KOMUZA). De stichting heeft ten doel: het (mede) organiseren van concerten met een meer dan gemiddeld kwaliteitsgehalte voor met name amateurzangers. De begeleiding en ondersteuning wordt voornamelijk door professionele musici gedaan. Oriolus heeft inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd op de Utrechtse heuvelrug en daarbuiten met werken van o.a. Jenkins, Händel, Bach en Beethoven. Het koor streeft naar een professionele kwaliteit, verzorgd door bevlogen amateurs. Van de zangers wordt verwacht dat zij in staat zijn de muziek zelfstandig, met behulp van aangereikt oefenmateriaal in te studeren.

André van Vliet, de dirigent van het Projectkoor ‘Oriolus’, is geboren te Benschop op 18 augustus 1969. Al zijn hele leven heeft hij liefde voor het orgelspel. Daarnaast is hij vaste dirigent van andere koren. André van Vliet was nog maar negen toen hij zijn eerste gemeentezang begeleidde. Na de Gereformeerde Kerk in Oudewater en de Hervormde Kerk van Jaarsveld is hij nu verbonden aan de Hervormde Gemeente van Polsbroek, de plaats waar hij met zijn vrouw en vier kinderen woont. Aan het conservatorium van Utrecht werd André opgeleid door Nico van den Hooven, Jan Welmers en Jan Raas. De studie rondde hij in 1991 af. Ook heeft André les gekregen van de bekende organisten Gijsbert Lekkerkerker en Herman van Vliet

Koorbegeleiding
Naast de koorbegeleiding van Oriolus, begeleidt André ook de koren Vox Jubilans uit Waddinxveen en New Voices uit Polsbroek. In samenwerking met solisten Marjo van Someren en Mirjam Feijer is André bezig met stemvorming, dit komt de koorklank ten goede. Vaak voert André met zijn koren grote werken uit die ook regelmatig hun première beleven in Nederland. De activiteiten van André zijn niet gebonden aan de landsgrenzen. Zo heeft hij concertreizen gemaakt naar onder andere Canada, Amerika, Hongarije, Roemenië en Duitsland.

‘Friendship-collection’ en soloalbums
Samen met pianist Jan Lenselink, fluitist Jacques Marcus en trompetisten Arjan en Edith Post vormt André de ‘Friendship-collection’. Ook heeft André vier soloalbums op zijn naam staan. Daarnaast verleent hij medewerking op vele cd’s van koren en collega’s. Verder werkt hij zeer regelmatig mee aan televisie- en radio-opnames.

 

26 mei 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Pelgrim Brass

 

Werken van o.a. Gabrieli, Bach, Elgar, Mendelssohn en Schubert

m.m.v. Gerard van der Zijde, orgel

Programma 26 mei

1.Beata es virgoGiovanni Gabrieli (±1555 – 1612)
2.Uit concerto in d-minor
• Adagio
• Allegro
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
3.3 Alt Polnische TabulatorsätzeJan de Dublin
4.Uit de Enigma variaties
• Nimrod
Sir Edward Elgar (1857 – 1934)
5.Fanfare in D (orgel solo)Jacques-Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
6.
Creep (1993)Radiohead
7.Uit de nieuwe wereld
• Deel 2: adagio
Antonin Dvorak (1841 – 1904)
8.Ave MariaFelix Mendelssohn Bartholdy (1809 - 1847)
9.Cafe 1930Astor Piazzolla (1921 – 1992)
10.
Der PilgrimFranz Schubert (1797 – 1828)
11.Polka-Medley ‘Trompetenraserei‘Arr. Bas Duister

Eén van de mooiste stukjes van Rotterdam is de schilderachtige wijk van historisch Delfshaven. Het is ook niet vreemd dat de jonge talenten van Pelgrim Brass elkaar hier tegen het lijf zijn gelopen. Aan inspiratie geen gebrek op de plek van de ‘Pilgrim Fathers’. Deze thuishaven heeft voor het koperkwintet gezorgd voor een nieuwe kijk op het maken van programma’s en het schrijven van muziek. Het ensemble is in 2013 voor het eerst bij elkaar gekomen en direct was er een muzikale klik. Concerten met orgel, een eigen ‘fairy tale’ en het spelen op festivals is inmiddels al gedaan, en het ensemble is in Augustus 2015 verder gaan zoeken naar de achtergrond van de Pilgrim Fathers. Een dagboek van één van de pelgrims en de negende symfonie van Dvorak waren de rode draad door de ‘Pelgrim Expeditie’ tijdens het Grachtenfestival. Het ensemble focust zich vooral op het maken en spelen van eigen programma’s en gaat verassende verbintenissen met andere artiesten aan zoals het solo als kwintet met een volledig fanfare orkest. Daarbij is het ensemble ook niet vies van een stukje volksmuziek of een ‘blue note’… In de herfst van 2014 ontstond een samenwerking met organist Gerard van der Zijden waarmee het kwintet hun eerste CD heeft opgenomen onder de titel ‘Organic Brass’ in samenwerking met STH Records. Deze CD is gevuld met nieuwe arrangementen van de muzikanten zelf en gaat als een tijdreis door vele stijlen.

Het zou en moest een tuba worden, maar hij eindigde toch met een trompet. Toen de zevenjarige Bas Duister zich aanmeldde bij de muziekschool wilde de docent dat hij met een klein instrument zou beginnen. Stampvoetend ging hij akkoord. Ruim twintig jaar later speelt hij nog steeds op zijn trompet. Duister omschrijft zijn eigen stijl als een mix van “het  spelen met kleurtjes, het zoeken van uitdagingen in contrasten en een flinke dosis onbevangenheid.” Juist daarom speelt de jonge trompettist zo graag bij het Nederlands Blazers Ensemble; er zijn genoeg kleuren te ontdekken. “Het spelen zonder dirigent zorgt ervoor dat je veel bewuster bezig bent met de muzikale lijnen. Rustmaten staan niet voor ontspanning; je bent constant in de weer met het voorvloeiende verhaal en de eerstvolgende inzet. Zo kan je veel meer energie geven aan de te spelen muziek.”. Zijn inspiratiebronnen zijn Miles Davis, Wynton Marsalis en Alison Balsom, en heeft zijn ervaringen opgedaan bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Nederlands Blazers Ensemble en vele andere orkesten en muziekgezelschappen. Maar eigenlijk is Duister een ‘spons.’ Overal zoekt hij naar nieuwe informatie. Het liefst zuigt hij alle bruikbare ritmes in zich op. “Niet alleen van trompettisten, maar ook dansers, choreografen, zangers en andere instrumentalisten.” Alleen als Duister zijn hardloopschoenen onderbindt, is het stil rond zijn oren. “Dan kan ik echt volledig leeg worden.” Nu speelt Bas als beroepstrompettist bij het Nederlands Blazers Ensemble.

Ferdi Seelbach is geboren op 12 januari 1990 te Zwijndrecht. Al van jongs af aan werd duidelijk dat muziek zijn grote passie is. Ferdi was onder de indruk van één instrument en overtuigd, hij wilde dolgraag trompetles. Na 2 jaar algemene muziekvorming mocht hij voor zijn 10e verjaardag op trompetles. Op aangeven van zijn docente bezocht Ferdi de opendag van de Havo voor Muziek en Dans te Rotterdam. Na een auditie werd hij toegelaten en volgde hier zijn middelbare schoolopleiding. In 2009 werd hij toegelaten tot de Bacheloropleiding van het Rotterdams Conservatorium ‘Codarts‘, hoofdvak klassiek trompet. Hij volgde lessen bij zijn hoofdvakdocenten Ad van Zon en Andre Heuvelman, solotrompettisten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In augustus 2015 behaalde hij zijn Bachelor diploma. Ferdi is freelance trompettist. Hij remplaceert regelmatig in orkesten en ensembles zoals het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Sinfonia Rotterdam en NEOS Brass. Naast het remplaceren heeft hij ook meerdere keren als solist mogen optreden, waaronder tijdens het grachtenfestival in Amsterdam en in concertgebouw de Doelen te Rotterdam. Sinds januari 2015 maakt Ferdi deel uit van Pelgrim Brass.

Geen twijfel mogelijk, Harry Stens (1992) wilde de hoorn toen hij mocht kiezen welk instrument hij ging spelen. De warme koperklanken brachten Stens vroeger al in slaap toen zijn ouders beneden trombone duetten aan het spelen waren. Met de paplepel erin gegoten kan je wel zeggen dus in zo’n muzikaal gezin! Op 8 jarige leeftijd koos Stens dus de hoorn en kreeg lessen van Kees van Vliet bij muziekvereniging OBK Bennekom. Dat Stens Nog steeds besmet is met het ‘kopervirus’ blijkt wel uit het feit dat hij samen met 4 vrienden het koper kwintet Pelgrim Brass oprichtte in 2013! Vernieuwend maar uiteraard wel met de warme en soms grootse koperklanken. Naast het kwintet waar Stens in speelt is hij evenals de tubaist Stefan Knuijt verbonden aan de Marinierskapel der Koninklijk Marine. De fijne kneepjes van het ‘hoorn vak’ leerde hij op het conservatorium van Rotterdam van Bob Stoel en Martin van de Merwe  en volgde verschillende masterclasses van onder andere Markus Masskunity, Christian Lampert, Jorg Bruckner, Thomas Hausschild en Ab Koster. Stens hoopt in de komende jaren zich verder te ontwikkelen als hoornist.

Alejandro Luque Belmonte (1988) is zoals zijn naam doet vermoeden niet in Nederland geboren, Almeria in het zuiden van Spanje is namelijk zijn geboorteplaats. Toen hij 8 jaar oud was startte hij met Trombone spelen in zijn geboorteplaats. Later ging hij naar het conservatorium van Malaga om te beginnen aan zijn Bachelor. Hier studeerde hij met de hoogst mogelijke beoordeling af! Na zijn studie in Spanje reisde Alejandro af naar Nederland om zich verder te ontwikkelen als trombonist op het Rotterdamse conservatorium Codarts. Hier kreeg hij lessen van Alexander Verbeek en Brandt Attema. Dat zijn kwaliteiten ook hier niet onopgemerkt bleven blijkt uit het feit dat Alejandro in 2014 is benoemd als assistent van Verbeek en Attema wat inhoudt dat hij assisteert met de lessen en dat hij ook groepslessen leidt. Ook buiten het conservatorium is Alejandro bekend, hij viel namelijk onder andere in als trombonist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Philharmonie Zuid-Nederland en andere proffesionele orkesten in Nederland met verschillende projecten. Ook kamermuziek ensembles zijn niet onbekend voor Alejandro, onder andere een aantal concerten met het Spaanse Alham-Brass in samenwerking met presentator Fernando Argenta † in de televisie-show ‘El conciertazo’ bij de Spaanse omroep (RTVE). Naast het feit dat Alejandro een van de oprichters van Pelgrim Brass is, heeft hij in Spanje het Malaga Brass Quintet opgericht in 2008 waar hij zich heeft ontwikkeld in de rol van trombonist in een koperkwintet. Hier plukt Pelgrim Brass vandaag de dag de vruchten van!

Op 8-jarige leeftijd begon de Zeeuwse Stefan Knuijt met het bespelen van de bariton in zijn geboorteplaats Nieuw- en Sint Joosland. Al snel ontgroeide hij de bariton en ging een slag groter met de bastuba experimenteren. Daarnaast startte hij aan het Koninklijk Conservatorium en verbreedde zich op het gebied van tuba, piano en compositie. In 2014 behaalde Stefan zijn bachelor tuba met een 9. Ook volgde hij diverse masterclasses bij Rex Martin, Oren Marshall en Sergio Carolino. In de zomer van 2015 voerde Stefan een zelfgeschreven tubaconcert uit met het Zeeuws Jeugdorkest en hierna was Stefan solist in de najaar-serie van Het Zeeuws Orkest. De ambitie van Stefan om een topmuzikant te worden werd al snel bevestigd toen hij in 2006 Nederlands kampioen en in 2008, 2009 en 2010 Zeeuws Kampioen werd op zijn euphonium. Ook wees zijn studie op het conservatorium uit dat er meer te halen was, en bij zijn eerste auditie voor de Koninklijke Marinierskapel won Knuijt de bastuba-baan. Daar is hij vast aan verbonden sinds Mei 2015. De composities van Stefan blijven ook niet onbeloond, want hij won in 2007 de tweede prijs en in 2009 de derde prijs bij het Prinses Christina Concours Compositie.

23 juni 2018   –   16.00 uur, Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Veenendaals projectorkest

Barokmuziek

Programma 23 juni 2018

1.Concerto voor strijkers g-moll, RV 156
• Allegro
• Adagio
• Allegro
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
2.Ouverture-suite voor blokfluit, strijkers en basso continuo a-moll, TWV 55
• Ouverture
• Les Plaisirs 1
• Les Plaisirs 2
• Air à l’Italien
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
3.Triosonate voor twee violen en basso continuo D-dur op. 3 nr. 2
• Grave
• Allegro
• Adagio
• Allegro
Arcangelo Corelli (1653 – 1713)
4.Symphonie opus 2 nr. 1 in Bes
• Allegro
• Moderato e dolce
• Allegro
William Boyce (1711 – 1779)
5.Concert voor orgel en orkest in F-dur nr. 13, opus 7 nr. 1 (HWV 295)
• Larghetto
• Allegro
• Larghetto
• Allegro
Georg Friedrich Händel (1685 - 1759)
6.Ouverture-suite voor blokfluit, strijkers en basso continuo a-moll, TWV 55
• Menuet 1
• Menuet 2
• Réjouissance
• Passepied 1
• Passepied 2
• Polonaise
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)

Antonio Lucio Vivaldi werd geboren in Venetië, mogelijk tijdens een aardbeving. Zijn vader, die kapper en violist was, hielp hem met zijn carrière in de muziek en meldde hem aan bij de Cappella di San Marco, waar vader Vivaldi zelf een vooraanstaand violist was. In 1703 werd Vivaldi priester. Hij kreeg al snel de bijnaam Il Prete Rosso (“de rode priester”), vermoedelijk vanwege zijn rode haar. Vanaf 1704 hoefde hij niet meer deel te nemen aan de heilige mis in verband met zijn slechte gezondheid: hij leed aan astma. Maar volgens sommigen mocht hij de mis niet meer opdragen omdat, als hij inspiratie kreeg voor een nieuw muziekstuk, hij dat gewoon ging opschrijven tijdens de mis. Vivaldi werd violist in een meisjesweeshuis in Venetië, het Pio Ospedale della Pietà. De musicerende wezen stegen snel in aanzien, ook in het buitenland. Omdat meisjes eigenlijk geen muziek mochten spelen, gaven zij concerten van achter een doek. Voor hen schreef Vivaldi de meeste van zijn concerten, cantates en gewijde muziek. In 1705 werd de eerste verzameling (raccolta) van zijn werk gepubliceerd en er zouden er nog vele volgen. Als hij niet op een van zijn vele reizen was, vervulde Vivaldi verschillende taken in het weeshuis. In 1713 kreeg hij de verantwoordelijkheid voor alle muzikale activiteiten in het instituut. Hij overleed in 1741 op 63-jarige leeftijd.

Georg Philipp Telemann was de zoon van de Diaconus aan de Heilig-Geist-Kerk Heinrich Telemann en zijn echtgenote Maria Haltmeier. Telemann kreeg zijn muzikale opleiding van de Maagdenburgse organist en cantor Benedikt Christiani. Zijn vader was vroeg overleden en zijn moeder wilde zijn muzikale neigingen onderdrukken. Zij stuurde hem in 1698 naar het gymnasium te Hildesheim, maar daar werd zijn muzikaal talent opnieuw bevorderd. Telemann mocht zelfs de organist en cantor van de Sankt Godehardkerk te Hildesheim vervangen en kon in Braunschweig en Hannover aan opera-uitvoeringen deelnemen. Op wens van zijn moeder ging hij 1701 naar Leipzig om aan de universiteit rechten te studeren. Op weg naar Leipzig kwam hij in Halle in contact met de jonge Georg Friedrich Händel. Zij werden goede vrienden. Al spoedig schreef Telemann cantates voor de Leipziger Thomaskirche en besloot componist te worden. In 1702 stichtte hij een Collegium musicum met studenten, waarvoor hij openbare concerten organiseerde. In hetzelfde jaar werd hij tot artistiek directeur van de Opera van Leipzig benoemd en begon hij aan zijn eerste opera’s. Verder was hij als organist en muziekdirecteur aan de Nieuwe Kerk te Leipzig werkzaam. In 1705 werd hij kapelmeester in Sorau (Zary) aan het hof van Graaf Erdmann II von Promnitz. In Sorau maakte hij kennis met Erdmann Neumeister, van wie hij later teksten als grondslag voor composities gebruikte en die hij later in Hamburg zou weerzien. In 1706 werd hij Hofkapelmeester aan het hof van Hertog Johan Willem van Saksen-Eisenach. In Eisenach leerde hij Johann Sebastian Bach kennen.

Arcangelo Corelli (Fusignano (Imola),17 februari 1653 – Rome, 8 januari 1713) was een Italiaans violist, componist en muziekleraar. Hij studeerde in Bologna en omstreeks 1685 verhuisde hij naar Rome, waar hij zijn eerste sonates voor de viool publiceerde. Hij woonde in het paleis van zijn beschermheer kardinaal Pietro Ottoboni. Corelli bezocht ook Modena en Napels. Hij dirigeerde in het Romeinse verblijf van Christina van Zweden en onderwees vele vioolstudenten, waaronder Francesco Geminiani en Pietro Locatelli. Zijn werken waren in heel Europa bijzonder populair. Zijn oeuvre omvat een serie van twaalf concerti grossi, twee series van twaalf sonate da camera (zgn. kamersonates, voor twee violen, violone en klavecimbel; enkelvoud sonata d.c.), tweemaal twaalf sonate da chiesa (kerksonates, eveneens als triosonates bezet, met basso per l’organo), twaalf sonates voor één viool en basso continuo, etc. De 12 concerti grossi zijn in 1714, het jaar na Corelli’s overlijden, als zijn opus 6 in druk verschenen in Amsterdam, bij uitgeverij Estienne Roger. Ze zijn te onderscheiden in 8 concerti da chiesa en 4 concerti da camera. De Russische componist en pianist S. Rachmaninov (1873-1943) componeerde het werk Variaties op een thema van Corelli, dat een aantal variaties voor piano op het beroemde La Folia thema uit Corelli’s vioolsonate op. 5 no. 12 omvat. Corelli was niet de eerste en Rachmaninov niet de laatste die dit thema bewerkte.

William Boyce (Londen, 1 september 1711 – aldaar, 7 februari 1779) wordt over het algemeen beschouwd als de belangrijkste in Engeland geboren componist van de 18e eeuw. Geboren in Londen, werd Boyce als knaap koorzanger van de St. Paul’s Cathedral en studeerde later muziek bij Maurice Greene, die hij in 1755 opvolgde als Master of the King’s Musick. Intussen vervulde hij verschillende benoemingen als organist in Londen, waar hij in 1755 benoemd werd als componist van de Chapel Royal en vervolgens in 1758 als organist. Hij liet een uitgebreid oeuvre na van onder meer 20 symfonieën en ouvertures, anthems, cantata’s, odes en niet te vergeten een aanzienlijke hoeveelheid kerkmuziek. Boyce componeerde ook zogenaamde Stage entertainments, incidentele muziek voor Shakespeare’s The Tempest, Cymbeline en Romeo and Juliet. Aan het eind van zijn leven maakte doofheid het voortzetten van zijn loopbaan als organist onmogelijk en concentreerde hij zich op componeren. Zijn muziek is grotendeels in de vergetelheid geraakt. Hij overleed in zijn geboorteplaats.

Georg Friedrich Händel (Engels: George Frideric Handel) (Halle an der Saale, 23 februari 1685 – Londen, 14 april 1759) was een barokcomponist. Händel schreef veel muziek-dramatische werken: 42 opera’s, 29 oratoria, meer dan 120 cantates, trio’s en duetten. Dat komt overeen met ongeveer 2000 aria’s. Verder Engelse, Duitse, Italiaanse en Latijnse kerkmuziek, serenades en odes. Onder zijn instrumentale werken vallen de orgelconcerten, concerti grossi, ouvertures en kamermuziek zoals hobo- en vioolsonates en werken voor klavecimbel en orgel. Samen met Johann Sebastian Bach, die in hetzelfde jaar (1685) werd geboren, wordt Händel als een van de grootste componisten van zijn tijd gezien. Händel componeerde in totaal meer dan 610 werken, waarvan vele nog steeds worden uitgevoerd.

Contact:

info@westerkerkmuziekveenendaal.nl

Donaties

Uw donaties zijn van harte welkom op
IBAN: NL27 RABO 0157390217 t.n.v.
Stichting Westerkerkmuziek Veenendaal