22 oktober 2022

Monteverdi Kamerkoor Utrecht o.l.v. Wouter Verhage
Muziek uit de Baltische staten

19 november 2022

Chimaera Trio (klarinet, cello en piano)
“Der er et yndigt land”, Deense componisten

10 december 2022

Kampen Boys Choir
Advents- en Kerstconcert in de Engelse koortraditie

28 januari 2023

Veenendaals Projectkoor o.l.v. Kees Jan de Koning
A Choral Evensong

25 februari 2023

Cellostudenten van de HKU o.l.v. Timora Rosler
Werken voor cello-ensembles

18 maart 2023

Basilius College o.l.v. Jeroen Splitteler
Passieprogramma

15 april 2023

Peter Koetsveld (klarinet) en Dick Le Mair (marimba en vibrafoon)
Werken van o.a Bach, Haydn en Le Mair

13 mei 2023

Edith Mathot, Harm van de Berg en Ad Verhage
Van klassiek tot klezmer, van Pachelbel tot Piazzolla

17 juni 2023

Viool, Cello en Piano – Savova, Harkamp en Inoue
Pianotrio’s van Mendelssohn-Bartholdy en Dvorak (Dumky-trio)

22 oktober 2022 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Monteverdi Kamerkoor Utrecht o.l.v. Wouter Verhage

‘Baltic Landscapes’, muziek uit de Baltische staten met werken van o.a. Vasks, Pärt en Tormis

Programma:

1.Put Vejini (Blow, winds)Imant Ramins (1943)
2.Laevas Lauldakse (Singing aboard ship)Veljo Tormis 1930 – 2017)
3.Klusas Dziesmas (silent songs)Pēteris Vasks (1946)
4.Pärismaalase lauluke (Aboriginal song)Veljo Tormis (1930 – 2017)
5.Ood armastuseleUrmas Sisask (1960)
6.Three folksongs
• Sirisege, sirbikesed
• Maga, maga Matsikene
• Mis sa sirised, sirtsukene?
Cyrillus Kreek (1889 – 1962)
7.Vasara (Summer) Onutė Narbutaitė (1956)
8.Es gulu, gulu Arijs Skepast (1961)
9.Moonbeams Emīls Dārziņš (1875 – 1910)
10.StarsĒriks Esenvalds (1977)
11.OhtulPärt Uusberg (1986)

Het Monteverdi Kamerkoor zingt hedendaagse Baltische Folklore en brengt een sprankelend programma met componisten uit Estland, Letland en Litouwen. U hoort werken van o.a. Vasks, Pärt, Tormis, Kreek, Sisask en Uusberg. Allemaal hebben ze de Baltische folklore als inspiratiebron gebruikt. In de werken staan de natuur – die bijna heilig is – en de dagelijkse dingen centraal. Het koor neemt het publiek mee in de magische wereld van de bossen, de meren, zee en de volksgeschiedenis van de uitgestrekte Baltische landschappen. Er klinkt een waaier van stijlen en sferen, van toegankelijke en meer complexe harmonieën tot ingetogen meditatieve lijnen en opzwepende volkse melodieën.

In de bijzondere, beeldende muziek zijn de klanken van de natuur te horen: zo horen we bij Tormis het huilen van de wind in de zeilen van een schip op zee, begeleid door een eenvoudig volksliedje, dat zich net als de golven eindeloos herhaalt. Narbutaitė roept de sfeer en de klanken op van een zomers bos vol kwetterende vogels, terwijl Uusberg het vallen van de avond verbeeldt in prachtige warme harmonieën.

Opgericht in 1989 vanuit inspiratie en gedrevenheid door voormalig dirigent Wilko Brouwers, is het Monteverdi Kamerkoor Utrecht in de afgelopen 30 jaar uitgegroeid tot een enthousiaste groep van circa 22 zangers die de passie voor muziek samen deelt en uitdraagt. Het MKU zingt niet alleen oude muziek (renaissance en vroegbarok) maar programmeert met grote regelmaat ook hedendaags koorrepertoire, waarbij soms wordt samengewerkt met instrumentale ensembles.

Diverse componisten droegen koorwerken op aan het MKU, waaronder Joep Straesser; vanwege de bijzondere vertolking van de koorwerken van deze componist werd het koor op 2 juli 2006 bekroond met het in ontvangst nemen van de Straesser-Versterprijs. Ook won het Monteverdi Kamerkoor Utrecht zowel in 1997 als in 2000 de Eerste Prijs tijdens het Nederlands Koren Festival in Rotterdam.

Wekelijks komt het koor op donderdagavond samen in de Utrechtse wijk Overvecht voor de repetitie. Het ensemble treedt ongeveer acht keer per jaar op in concertseries in heel Nederland. Daarbij neemt de Soirée Musicale, het jaarlijks concert voor vrienden van het MKU, een bijzondere plaats in. Ook vermeldt de kooragenda regelmatig radio- en cd-opnames en optredens in het buitenland.​

19 november 2022 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Chimaera Trio

Annemiek de Bruin, klarinet

Irene Kok, cello

Laurens de Man, piano

‘Der er et yndigt land’ (Er is een prachtig land). Werken van de Deense componisten Gade, Norgard en Hartmann

Programma:

1.Klarinet Trio in F opus 43
I. Allegro animato
II. Allegro, molto vivace
III. AndanAno
IV. Finale, allegro con fuoco
Niels Gade (1817-1890)
2.Trio nr. 2 opus 15 (Spell)Per Nørgård (1932)
3.Klarinet Trio in A opus 24
I. Idylle, andante-allegro
II. Romance, andante
III. Rondo
Emil Hartmann (1836-1898)

Bij het begrip “Gouden Eeuw” dwalen de gedachten van de Nederlander al snel richting de zeventiende eeuw: Rembrandt, Sweelinck, Vondel enzovoorts. Weinigen weten dat de Deense “guldalder” juist de negentiende was: na een woelige periode met allerlei politieke spanningen kregen de Deense kunsten in de loop van de 19e eeuw de kans om tot bloei te komen. Andersen, Kierkegaard en Thorvaldsen genieten nog altijd internationale roem, maar ook de muziek uit die tijd is de moeite waard.

Bij de verschillende kunstvormen uit deze stroming valt een combinatie op van romantiek (“persoonlijke expressie”) en classicisme (“edle Einfalt und stille Größe”), hetgeen een heel eigen effect sorteert.

Op muziekgebied uit zich dit in heldere vormen en duidelijke muzikale zinnen, die nogal aan Mendelssohn doen denken. Hoewel de muzikale verrassingen natuurlijk niet van de lucht zijn, horen we niet de aanstellerige nieuwlichterij van tijdgenoten zoals Wagner en Liszt (twee componisten die het Chimaera Trio overigens ook graag speelt).

Emil Hartmann stamt uit een Deens muzikantengeslacht met Duitse roots. Zijn elegante Serenade is origineel geschreven voor onze bezetting. De titels “Idylle” en “Romance” zeggen genoeg over het vertellende, rustieke karakter van de muziek.

Niels Gade was de zwager van Emil Hartmann, en maakte een glansrijke carrière als componist, dirigent, organist en docent in Leipzig. Hij was een boezemvriend van zowel Mendelssohn als Schumann. Deze laatste schreef een zeer lovend artikel over de jonge Gade:

“In een Frans tijdschrift was onlangs te lezen: “een jonge, Deense componist baart momenteel opzien in Duitsland. Hij heet Gade en dwaalt, met zijn viool op zijn rug, vaak van Kopenhagen naar Leipzig en terug, en ziet er bovendien werkelijk uit als Mozart.” De eerste en laatste zin zijn volkomen waar; alleen de middelste zin is wat romantisch uitgevallen. De jonge Deen kwam inderdaad enige maanden geleden in Leipzig aan (overigens rijdend, zowel hij als zijn viool), en zijn Mozartkop, alsook het sterke, als uit de steen gehouwen hoofdhaar pasten goed bij de sympathie die zijn eerste composities reeds gewekt hadden bij de huidige musici. (…) Ook de dichters van zijn vaderland voedden onze jonge toonkunstenaar op; hij kent en bewondert ze allemaal. De sprookjes en sagen begeleidden hem op zijn knapentochten; zo laat zijn muziek een duidelijk noordelijk karakter horen. (…)

Daarbij is één ding te wensen: dat de kunstenaar niet ten onder gaat aan zijn nationaliteit, maar dat zijn “noordelijke sferen oproepende fantasie”, zoals iemand het noemde, zich rijk en veelzijdig toont, en dat hij ook in andere sferen van de natuur en het leven zijn blik moge werpen. Zo zou men alle kunstenaars toe willen roepen eerst originaliteit te verwerven, en die dan weer te verwerpen, zoals een slang vervelt hij, wanneer zijn oude gewaad begint te verslijten.” Robert Schumann, Neue Zeitschrift für Musik, 1 januari 1844.

Over de meer recente Deense compositie met de titel “Spell” schreef componist Per Nørgård zelf: “Zoals de titel aangeeft, is het doel van het werk te “betoveren” (Engels: “to cast a spell”) door te “spellen” (Engels: “to spell”) wat, in noten uitgedrukt, betekent dat kleine groepjes noten langzaam veranderen bij hun talrijke herhalingen. Als drie instrumenten zo hun motieven “spellen”, ontwikkelen zich allerlei harmonieën en melodieën. Op die manier ontstaan verschillende sferen: geheimzinnig, lyrisch, opgewonden, gewelddadig, melancholiek, feestelijk enz., zoals wolkenformaties beelden vormen en weer opbreken: de vormen zijn ontelbaar en goeddeels afhankelijk van het voorstellingsvermogen van de luisteraar.”

Muziek is een mentaliteit
Zij geeft een ziel aan de wereld,
vleugels aan de geest,
kracht aan de verbeelding,
charme aan de droefheid,
vreugde en leven aan alles op aard.
Zij ligt aan de oorsprong
en is een deel van alles wat goed,
waar en schoon is. – Plato

Het Chimaera Trio, opgericht in 2012, profileert zich als ambassadeur van de interessante en ongebruikelijke combinatie van een blazer (klarinet), een strijker (cello) en een toetseninstrument (piano). De samensmelting van de klanken van deze drie totaal verschillende instrumenten zorgt voor een bijzonder kleurenpalet, waarmee het trio zich weet te onderscheiden. 
Door zich in beroemde klarinettrio’s (bijvoorbeeld Brahms, Beethoven) en onbekende originele werken te verdiepen, alsook zelf muziek te arrangeren, verbreedt dit trio het repertoire en daarmee de mogelijkheden van deze bezetting. 
Al snel na de oprichting was het Chimaera Trio te horen tijdens o.a. het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en won het prijzen bij het Tristan Keuris Kamermuziekconcours en het Storioni Concours. Dit succes legde de basis voor een langdurige samenwerking; sindsdien heeft het Chimaera Trio in zalen gespeeld als het Amsterdamse Concertgebouw en Muziekgebouw Eindhoven, en was het te horen bij verschillende festivals.
In 2019 was het trio onderdeel van het talenttraject “AVROTROS Klassiek presenteert!”, hetgeen resulteerde in een cd-opname en meerdere media-optredens.
Eerdere opnamen werden meermaals uitgezonden op Radio 4 en NTR Podium.

De naam van het trio is ontleend aan een figuur uit de Griekse mythologie.
De chimaera is een vuurspuwend monsterlijk wezen, samengesteld uit delen van een leeuw, een geit en een slang. Het waarnemen van de chimaera was een voorteken van onweer, schipbreuken en natuurrampen.

Annemiek de Bruin (1993) kreeg klarinetles van o.a. Herman Braune en Harmen de Boer. In 2016 behaalde ze haar bachelor-diploma aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen bij Ralph Manno en in 2018 studeerde ze met het predicaat ‘uitmuntend’ af voor haar master bij Arno Piters in Amsterdam. 
Zij volgde masterclasses bij onder andere Martin Fröst, Jörg Widmann, Walter Boeykens en Charles Neidich. Kamermuzieklessen kreeg ze van o.a. Janine Jansen, David Kuijken, Håkon Austbø en Arnau Tomas (Casals Kwartet). Annemiek won prijzen bij het Prinses Christina Concours en werd in 2013 verkozen tot “Classic Young Master” door de gelijknamige Stichting. In maart 2015 werd zij geselecteerd als vertegenwoordigster van Nederland bij het Euroconcours Klarinet.
Zij soleerde met het Brabants Orkest (2011), het Zeeuws Orkest (2012) en TY Kamerorkest (2014) en ging op uitnodiging van de Nederlandse consulaten in San Francisco, Calgary en Vancouver en de Nederland-America Foundation op tournee naar de VS en Canada (2012). In 2019 voerde zij Webers Klarinetkwintet uit met Amsterdam Sinfonietta.
Van 2014-2016 speelde zij in het jong Nederlands Blazers Ensemble Tijdens het seizoen 2018-2019 maakt Annemiek deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. In de zomer van 2019 nam zij deel aan de Mahler Academy in Bolzano.
Annemiek remplaceert regelmatig, onder andere bij het Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Philharmonie Zuidnederland en het Nederlands Blazersensemble. Zij werkte met dirigenten als Herbert Blomstedt, John Eliot Gardiner, Valeri Gergjev, Bernard Haitink, Daniel Harding etc.. www.annemiekdebruin.nl

Irene Kok (Zwolle, 1990) is een Nederlandse celliste. Haar intieme en toch expressieve manier van spelen heeft als doel te verbinden, momenten te creëren en het publiek een bijzondere ervaring mee te geven.
Kok treft een milde, persoonlijke toon, waarin je verrassende diepten ontdekt‘ (Biella Lutmer, Volkskrant juli 2019)
Interesse en specialisatie, in zowel barok als volksmuziek, zorgen ervoor dat Irene Kok een breed speelveld heeft dat zich uitstrekt van de meest toonaangevende internationale podia tot aan kleine kamermuziekseries en jazzclubs.
De variatie aan mensen, omgeving en de beïnvloeding door verschillende stijlen hebben ervoor gezorgd dat Irene Kok een celliste is om in de gaten te houden.

Irene Kok studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jeroen den Herder en vervolgde haar studie aan de Universiteit van Wenen bij Professor Reinhard Latzko en Johannes Meissl. In 2019 maakte ze haar debuut bij het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Damian Iorio met het celloconcert van Shostakovich. Datzelfde jaar was ze te horen in Oostenrijk en Nederland met de Rococo-variaties van Tchaikovsky, Brahms dubbelconcert en Vivaldi dubbelconcert.

Naast het Chimaera Trio (Nederland) maakt Irene deel uit van Trio Immersio (Oostenrijk) en het Zenith Duo (Israël). Verder is ze regelmatig te gast bij het Concertgebouw Kamerorkest.

Irene Kok bespeelt een Capicchioni cello uit Cremona die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. www.irenekok.com

Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband.  
Hij studeerde piano en orgel (twee masters) en bijvak klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam (predicaat resp. “uitmuntend” en “cum laude”) bij resp. David Kuyken, Jacques van Oortmerssen en Johan Hofmann. Van 2017 tot 2019 studeerde hij aan de Berlijnse Universität der Künste bij Leo van Doeselaar (Konzertexamen Orgel). Deze studie rondde hij af met de hoogste cijfers.
Laurens won diverse prijzen, o.a. tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag (eerste prijs), bij het Internationaler Klavierwettbewerb “J.S. Bach” in Würzburg en bij de International Martini Organ Competition in Groningen (eerste prijs, publieksprijs en Jan Welmersprijs). In november 2017 verscheen een piano-CD met klavierwerken van J.S. Bach. In 2018 werd hem de Sweelinck-Mullerprijs toegekend, een stipendium voor veelbelovende jonge organisten. In september 2019 won hij de eerste prijs bij het Silbermann-Orgelwettbewerb in Freiberg; daarmee mag hij zich “Young ECHO-Organist of the Year 2020” noemen, wat resulteert in concertuitnodigingen in heel Europa.
Opnamen van zijn spel werden meermaals uitgezonden op Radio4 en televisie (Podium Witteman, De Wereld Draait Door).
Sinds 2012 is Laurens hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht, waar hij een Bätz-Witte orgel uit 1861 bespeelt. www.laurensdeman.nl

10 december 2022 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Kampen Boys Choir o.l.v. Rintje te Wies

m.m.v. Sander van den Houten, orgel

Advents- en Kerstconcert met muziek uit de Engelse traditie

Het Kampen Boys Choir, dat onder leiding staat van Rintje te Wies en begeleid wordt door de organist Sander van der Houten, heeft in zijn 20-jarig bestaan al menig hoogtepunt gekend. Het is een koor naar Engels voorbeeld en bestaat sinds september 2000. Het omvat ongeveer 22 jongens (trebles) en 14 mannen (countertenoren, tenoren en bassen). Het is gebaseerd op de Engelse jongenskoortraditie en het voert dan ook een consequente Engelse koorstijl, niet alleen qua omvang en stembezetting, maar ook in de sterke aandacht voor de stemkwaliteit van de individuele jongens en mannen: alle jongens en mannen krijgen bij het Kampen Boys Choir een klassieke zangopleiding. Het Kampen Boys Choir kiest in al zijn facetten voor een muzikale aanpak die bij de Engelse jongenskoren leidt tot het beroemde hoge niveau van musiceren.

Hoewel het repertoire voor een groot deel uit de Engelse koortraditie komt, wordt er ook regelmatig koorliteratuur uit andere taalgebieden gezongen. Ieder jaar werken de jongens van het Kampen Boys Choir mee aan alle uitvoeringen van de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach door de Nederlandse Bachvereniging in o.a. Naarden en het Concertgebouw in Amsterdam. De jongens zijn hierbij getraind om onder leiding van verschillende dirigenten te zingen. Het zingen bij het Kampen Boys Choir is een enerverende en uitdagende bezigheid. In de Bovenkerk in Kampen, de thuisbasis van het koor, zingt het jongenskoor concerten en Evensongs, die met regelmaat op zaterdag worden gehouden met als hoogtepunt de Festival of Lessons and Carols op Christmas Eve, op 24 december. Het is de vijfde maal dat het koor Veenendaal bezoekt.

De artistieke leiding van het Kampen Boys Choir berust sinds medio april 2012 bij Rintje te Wies. Rintje te Wies (1958) studeerde aan het Conservatorium in Groningen Piano en Schoolmuziek bij o.a. Gerben Makkes van der Deyl en Kars Westers. Koordirectie en Theorie der Muziek studeerde hij bij resp. Cees Rotteveel en Rein Ferwerda. Hij is tevens de artistiek leider van het Roder Jongenskoor.

Sander van den Houten (1987) werd in april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Den Haag en werd daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762.

In Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk en tweede organist van de Bovenkerk. Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart Bergwerff. In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van Oortmerssen en Thomas Trotter en privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.

Sinds medio 2021 studeert Sander beiaard bij Frans Haagen en Christiaan Winter aan de Beiaardschool in Amersfoort, onderdeel van de HKU te Utrecht. Naast zijn dirigentschap bij Concertkoor Immanuel Kampen is hij als dirigent verbonden aan de Zang- en Oratoriumvereniging Raalte, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen. Ook is hij cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en van Vocaal Ensemble Magnificat. Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.

Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist, begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk. Voor meer info kijk op: www.sandervandenhouten.nl.​