Concerten op de zaterdagmiddag, 16:00 uur, Westerkerk Veenendaal – toegang gratis

22 juni 2024

Veenendaals projectkoor en -orkest o.l.v. Ad Verhage m.m.v. Marjon Strijk, Maria den Hertog en Koos Verhage
Viva Vivaldi – werken van Vivaldi

14 september 2024

Noëlle Drost m.m.v. Jorian van Nee (piano)
Recital

26 oktober 2024

Orkestproject o.l.v. Ad Verhage m.m.v. Davida Laseur (viool) en Max Meima (piano)
Bach, Dvorak en Beethoven

23 november 2024

Veenendaals Kamerkoor o.l.v. Herman Mussche
Requiem Fauré en Whitbourn

21 december 2024

Roden Girl Choristers o.l.v. Sonja de Vries en m.m.v. Sietze de Vries

Kerstconcert

25 januari 2025

Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Programma nog niet bekend

15 februari 2025

Papillon
Kinderconcert

15 maart 2025

Annemieke IJzerman (harp), Peter Elbertse en Esther Doornink (marimba)
Canto Ostinato (Simeon ten Holt)

12 april 2025

St.Joris Kamerkoor o.l.v. Wouter Verhage
Oratorium ‘Annelies’ (James Whitbourn)

24 mei 2025

Beth & Flo: Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, piano
Programma nog niet bekend

21 juni 2025

Koor en Orkest
Ode on St.Cecilia’s day (G.F.Händel) en Veenendaal Te Deum (H.Schonewille)

22 juni 2024 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Veenendaals projectkoor en -orkest o.l.v. Ad Verhage

m.m.v. Marjon Strijk (sopraan), Maria den Hertog (alt) en Koos Verhage (viool)

Viva Vivaldi – werken van Vivaldi

Programma:

Werken van Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
1.Drie psalmen
• Beatus Vir, RV 598 - Psalm 112
• Laudate Dominum RV 606 - Psalm 117
• In Exitu Israël RV 604 - Psalm 114
2.In furore RV 626 – Motet voor sopraan en strijkers
• In furore – allegro
• Miserationem Pater – recitativo
• Tunc meus fletus – largo
• Alleluia - allegro
3.Concerto voor viool en strijkers in Es-dur RV 257
• Andante molto quasi Allegro
• Adagio
• Allegro
4.Magnificat RV 611
• Magnificat - koor
• Et exultavit - sopraan solo
• Quia respexit - sopraan solo
• Quia fecit - sopraan solo
• Et misericordia eus - koor
• Fecit potentiam - koor
• Deposuit - koor
• Esurientes – alt solo
• Suscepit Israël - koor
• Sicut locutus est – alt solo
• Gloria patri - koor

Ad Verhage (1957) begon zijn orgelstudie op 10-jarige leeftijd aan de Zeeuwse Muziekschool bij Stoffel Gunst. Vanaf 1976 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te den Haag  schoolmuziek (diploma in 1981). Daarnaast studeerde hij orgel bij Riek Jiskoot, Wim van Beek en Johann Th. Lemckert en protestante kerkmuziek bij Barend Schuurman en Theo Goedhart. In 1983 behaalde hij het diploma uitvoerend musicus orgel en in 1984 het diploma protestante kerkmuziek.

Hij was verbonden aan diverse kerkelijke gemeenten als organist en cantor.

Hij was gedurende 33 jaar docent muziek aan de Christelijke Hogeschool Ede en in momenteel cantororganist van de Andrieskerk te Amerongen en organist van de Westerkerk te Veenendaal. Hij geeft regelmatig orgelconcerten en van het nieuwe Skrabl-orgel in de Westerkerk maakte hij zijn eerste solo-cd.

De sopraan Marjon Strijk ontdekte haar liefde voor het zingen al op zeer jeugdige leeftijd. Zij studeerde solozang bij Jeanne Companjen welke studie zij voortzette bij Eugenie Ditewig en Elena Vink. Ook volgde zij masterclasses bij o.a. Ulrich Eisenlohr (met pianist Jeroen Snijder) en bij Michael Chance. Als soliste wordt zij veelvuldig gevraagd haar medewerking te verlenen aan verschillende koorconcerten in den lande. Haar repertoire omvat vele stijlperioden: van Schütz, Buxtehude, Charpentier naar Bach, Händel, Rameau via Haydn en Mozart naar Schubert, Mendelssohn en Brahms. Ook zingt zij hedendaagse muziek zoals het Requiem van Rutter en Angel of Light van Gert Oost (première). Ze maakte indruk met de indringende cyclus van H. Andriessen voor Sopraan en orkest: Miroir de Peine. Marjon werkte als soliste met dirigenten als Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Peter Harvey, Klaas Stok en Stephan MacLeod. Op 3 en 4 mei 2014 zong Marjon de rol van Anne Frank in het oratorium ‘Annelies’, in het bijzijn van de componist James Witbourn. Het maakte grote indruk op het publiek. Ook werkte de sopraan Marjon Strijk mee aan verscheidene cd-opnamen zoals Mozart’s Requiem en het beroemde Miserere van Gregorio Allegri waarvan tevens televisieregistraties werden Daarnaast is zij te horen op de cd-boxen met de complete serie geestelijke cantates van Johann Sebastian Bach, en nam zij cd’s op met o.a. een vijftal wereldlijke solocantates van A. Vivaldi. Daarna volgden nog cd-opnamen van Bach´s Johannes- en Matthäus Passion.

Marjon Strijk is naast haar solistische carrière vast verbonden aan het ensemble van de Nederlandse Bachvereniging waarbij zij aan meerdere cd-opnames meewerkte, o.a. een cd-opname van Bach’s Johannes Passion die in solistische bezetting werd uitgevoerd. Ook is zij veelvuldig te zien op het internationaal bekeken ‘All of Bach’ dat geheel geproduceerd wordt door de Nederlandse Bachvereniging. Vanaf september 2006 is Marjon als freelancer verbonden aan het Nederlands Kamerkoor. Ook is zij verbonden aan verschillende kleinere professionele ensembles. In de jaren negentig begon zij bij de Deutsche Bachvokalisten onder leiding van Professor Gerhard Weinberger tijdens tournees in Duitsland. Daarna volgde het Brabantsch Muzyk Collegie o.l.v. Ruud Huijbregts waarmee zij een aantal concerten gaf met muziek van Dietrich Buxtehude. Met ditzelfde ensemble zong zij alle missen van Joseph Haydn en nam zij een prachtige cd op met vergeten muziek van de Nederlandse componist Herman Hollanders. Deze cd werd zeer goed ontvangen. Heden ten dage werkt Marjon veelvuldig met het Margaretha Consort o.l.v. Marit Broekroelofs waarmee zij veel optreedt. Ook hiermee werd onlangs nog een prachtige cd opgenomen: Sweet Quarantaine, geïnspireerd door de corona crisis. Vanaf juni 2008 maakt Marjon deel uit van het vermaarde internationale solistenensemble Quink, waarmee zij, naast concerten in Nederland, elk jaar een aantal weken op tournee gaat door Amerika. Quink leidt dan ook Masterclasses op verschillende Highschools en Universities. De meest recente cd die Quink heeft opgenomen, A un Niño llorando, werd met een 10 bekroond door het gerenommeerde blad ‘LUISTER’! Ook in het theater heeft Marjon reeds haar voetsporen gezet. Vanaf 2005 heeft zij meegewerkt in een productie van Theater Sonnevanck. Het betrof een familie voorstelling voor twee sopranen, twee acteurs, een barokcellist en een klavecinist met muziek van Händel, Purcell en Monteverdi o.l.v. regisseur Flora Verbrugge (Enschede). De voorstelling werd zo goed ontvangen dat deze werd opgenomen in de programmering van het Holland Festival Oude Muziek 2005 in Utrecht. Begin 2007 vond een herhalingstournee plaats, en is het als een vast terugkerende voorstelling in de programmering opgenomen. Met organist Henk Veldman vormt Marjon sinds maart 2015 een vast duo ‘Just Fantasy’ waarmee zij heel recent een popprogramma heeft samengesteld met oude maar ook nieuwe popsongs die Henk Veldman bewerkte voor sopraan en orgel. Dit initiatief werd geboren uit de wens van de beide musici om een brug te slaan tussen de pop en de klassieke wereld. Inmiddels is er een cd opgenomen die goed verkoopt en zijn zij gestart met een heuse tour door Nederland. Ten slotte richt Marjon Strijk zich graag op de liedkunst waarbij zij met verschillende pianisten, organisten en klavecinisten optreedt.

De mezzosopraan Maria den Hertog kreeg haar eerste zanglessen van de operazangeres Margaret Roest en studeerde af bij Meinard Kraak aan het Haags Koninklijk Conservatorium in 1989.

Als zangeres zong zij jaren lang in het Groot Omroepkoor. Zij is momenteel verbonden aan Cantus Lux Aeterna, 9 professionele zangers en zangeressen met een grote liefde voor vocale a capella koormuziek, naast haar lespraktijk en zangcarriere in het oratorium-vak.

Na haar opleiding tot koordirigent richtte zij Kleinkoor Colore op, 16 zangers en zangeressen die zij trainde prachtige a capella-muziek te vertolken en waarmee zij jaarlijks een concert verzorgt in Harderwijk.

Vanaf mei 2023 is zij verbonden aan het 18 jaar jonge Toonkunst Plus Amersfoort, een oratoriumkoor van oudere zangers en zangeressen die al vele jaren gewend zijn op hoog niveau te zingen en jaarlijks een concert uit te voeren.

Koos Verhage heeft een grote liefde voor vroege klassieke muziek en studeerde historisch viool bij Antoinette Lohmann aan het Utrechts Conservatorium. Hierna zette hij zijn muzikale studie voort aan de Oude Muziek afdeling van het Koninklijk Conservatorium bij Ryo Terakado en Walter Reiter. Koos is de oprichter van twee ensembles. Het Marini Consort richt zich op 17e-eeuwse muziek in een intieme setting. Ensemble Papillon maakt muziektheater voor kinderen met barokmuziek en authentieke instrumenten. Naast zijn ensemblewerk speelt Koos in verschillende barokorkesten en coacht hij amateur-ensembles. Naast vroeg barokke ensemble muziek speelt Koos heel graag opera. Hij voerde de Fairy Queen van Purcell uit in Lissabon met La Paix du Parnasse en in een concertante versie met dirigent Adrian van der Spoel. Hij werkte samen met violist Emmanuel Resche-Caserta in de productie Medée van Benda. In Polen speelde hij Alcina en Guilio Caesare van Händel met de HOA en komend najaar speelt hij Carattacco van J.C. Bach met Concerto Vaillante.

14 september 2024 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Noëlle Drost (sopraan) m.m.v. Jorian van Nee (piano)

Programma nog niet bekend​

26 oktober 2024 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Orkestproject o.l.v. Ad Verhage

m.m.v. Davida Laseur (viool) en Max Meima (piano)

Bach, Dvorak en Beethoven

23 november 2024 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Veenendaals Kamerkoor o.l.v. Herman Mussche

Requiem Fauré en Whitbourn

21 december 2024 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal

Roden Girl Choristers o.l.v. Sonja de Vries

m.m.v. Sietze de Vries (orgel)

Kerstconcert