Concerten op de zaterdagmiddag, 16:00 uur, Westerkerk Veenendaal
toegang gratis
25 januari 2025
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Kamermuziek – programma nog niet bekend
15 februari 2025
Ensemble Papillon
Kinderconcert
15 maart 2025
Annemieke IJzerman (harp), Esther Doornink, Peter Elbertse (marimba) en Ad Verhage (orgel)
Canto Ostinato (Simeon ten Holt)
12 april 2025
St. Joris Kamerkoor o.l.v. Wouter Verhage m.m.v. Noëlle Drost (sopraan)
Oratorium ‘Annelies’ (James Whitbourn)
24 mei 2025
Beth & Flo: Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, piano
Gershwin, Milhaud en Poulenc
21 juni 2025
Veenendaals project-koor en -orkest o.l.v. Kees Jan de Koning m.m.v. Marjon Strijk (sopraan)
Ode for St. Cecilia’s Day (G.F. Händel) en Te Deum (H. Schonewille)
25 januari 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht:
Glenn van Hoof (viool), Peadar Ó Loinsigh (cello) en Athanasia Kordi (piano)
Kamermuziek
Programma:
1. | Pianotrio Op.70, No.1 "Geister": • Allegro vivace e con brio • Largo assai e espressivo • Presto | Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) |
2. | Uit pianotrio No.2, D. 929: • Allegro • Andante con moto | Franz Schubert (1797 – 1818) |
HKU Utrechts Conservatorium is één van de oudste muziekopleidingen van Nederland (in 2025 blaast de school 150 kaarsjes uit!) en is sinds jaar en dag te vinden in het hartje van Utrecht aan de Mariaplaats. In twee gebouwen, het K&W-gebouw en het hoofdgebouw, zijn zo’n 500 studenten iedere dag aan de slag in alle genres en op alle instrumenten; Klassieke Muziek, Historische Uitvoeringspraktijk, Jazz & Pop, Muscian 3.0 en Opleiding Docent Muziek.
Centraal in de onderwijsfilosofie van HKU Utrechts Conservatorium staat de overtuiging dat studenten het best leren door hen ontwikkelruimte te bieden; ruimte om te groeien als musicus en als mens. Meerstemmigheid en het vermogen om te werken vanuit meerdere perspectieven, in steeds wisselende contexten, staan hierin centraal.
Het pianotrio opus 70 is een set van twee pianotrio’s van Ludwig van Beethoven, geschreven voor piano , viool en cello . Beide trio’s werden gecomponeerd tijdens Beethovens verblijf op het landgoed van gravin Marie von Erdödy, en beide zijn aan haar opgedragen vanwege haar gastvrijheid. Ze werden gepubliceerd in 1809.
Het eerste trio, in D majeur, bekend als ‘Geister’, is een van zijn bekendste werken in het genre. Het trio bevat thema’s die te vinden zijn in het tweede deel van Beethovens Symphony No. 2. De All-Music Guide stelt dat “vanwege het vreemd gecomponeerde en onmiskenbaar griezelig klinkende langzame deel, het ‘Geister’ Trio (spooktrio) werd genoemd. De naam is grotendeels aan het werk verbonden gebleven. De spookachtige muziek had mogelijk zijn oorsprong in schetsen voor een Macbeth -opera waar Beethoven op dat moment over nadacht.” Volgens Lewis Lockwood schreef Beethovens leerling Carl Czerny in 1842 dat het langzame deel hem deed denken aan de spookscène bij de opening van Shakespeares Hamlet, en dit was de oorsprong van de bijnaam.
Deze stukken zijn representatief voor Beethovens “midden” stijlperiode, die liepen van ongeveer 1803 tot 1812, en die veel van zijn beroemdste werken omvatte. Beethoven schreef de twee pianotrio’s terwijl hij de zomer van 1808 doorbracht in Heiligenstadt, Wenen, waar hij de vorige zomer zijn Symfonie nr. 5 voltooide. Hij schreef de twee trio’s direct na het voltooid van zijn Sinfonia pastorale , Symfonie nr. 6. Dit was een periode van onzekerheid in Beethovens leven, met name omdat hij op dat moment geen vaste bron van inkomsten had.
Pianotrio Nr. 2 in Es-groot (D 929) van Franz Schubert is een kamermuziekwerk dat hij schreef in november 1827 en is tevens een van de laatste werken die de componist schreef voor zijn overlijden in november 1828. Het tweede deel van het pianotrio, het Andante con moto is verreweg het beroemdste deel van de compositie. Schubert heeft zich voor de melodie laten inspireren door het Zweedse lied Se solen sjunker (Zie de zonsondergang). Net als Schuberts eerste pianotrio is dit tweede pianotrio, met een gemiddelde speelduur van 50 minuten, in vergelijking, langer dan andere pianotrio’s uit de eerste helft van de 19e eeuw.
15 februari 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
Ensemble Papillon
Manu Huyssen (viool), Koos Verhage (viool), Rianne Helmus (blokfluiten en fagot), Tim Veldman (klavecimbel)
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het VeenendaalFonds.
Kinderconcert
Werken van o.a. Claudio Monteverdi, Georg Philipp Telemann, Georg Friedric Haendel en Henry Purcell. |
Als de avond valt:
De nieuwste voorstelling van Ensemble Papillon speelt zich af in de wondere wereld van de slaap. In het grijze gebied tussen waken en dromen welteverstaan. Mirre is een meisje dat liever speelt dan slaapt. Ze wil ’s avonds nooit naar bed. Tot ze op een nacht bezoek krijgt van een wonderlijk figuur. Ze beleeft een avontuur waarbij spelen, slapen en dromen dwars door elkaar heen blijken te lopen. In deze voorstelling zijn niet alleen de hoofdpersonen belangrijk, maar zijn de toeschouwers dat ook. Door mee te zingen, mee te bewegen en soundscapes te maken is het publiek een belangrijke speler in het avontuur van Mirre. Het verhaal wordt omlijst door prachtige barokke muziek van o.a. Monteverdi, Telemann, Händel en Purcell. En op het podium zijn allerlei bijzondere historische instrumenten te zien. Na afloop zijn alle aanwezigen uitgenodigd de instrumenten ook van dichtbij te bekijken, en wie weet kan er eentje uitgeprobeerd worden.
Ensemble Papillon
Ensemble Papillon is een jong gezelschap dat klassieke muziek naar een jonge doelgroep brengt. Barokmuziek om precies te zijn. Deze periode uit het verleden staat bol van krachtige, fantasievolle en emotionele muziek. Veel kinderen komen hier weinig mee in aanraking en dat vinden de musici van Papillon dat een gemis. Via verhalend muziektheater maakt Papillon de prachtige klassieke klanken beschikbaar voor jonge luisteraars in de basisschoolleeftijd.
Manu Huyssen, Koos Verhage, Tim Veldman en Rianne Helmus leerden elkaar kennen tijdens hun studies aan het Utrechts Conservatorium. Middels dit ensemble combineren ze hun liefde voor barokmuziek, educatie en performance. Vanuit deze gedeelde passie heeft Papillon de wens om een nieuw publiek aan te spreken. Ensemble Papillon speelt op authentieke instrumenten en door het verbinden van verhaal, beeld en klank ontstaat een nieuwe blik op oude muziek. Het interactieve karakter van de voorstellingen zorgt voor een gezamenlijke ervaring met het publiek. Na afloop mogen de kinderen de instrumenten uitproberen en kunnen ze de klank van die instrumenten van dichtbij horen en voelen. Het doel van Papillon is het maken en spelen van voorstellingen die voor kinderen een muzikale ontdekkingstocht zijn. Beeldend en fantasievol, emotioneel krachtig en interactief. Een opstapje naar een leven vol barokmuziek.
Manu Huyssen werd in 1997 in München geboren en groeide op in Zuid-Afrika, waar ze piano en vioolles volgde. De mogelijkheid om barokviool te studeren trok haar terug naar Europa. Tijdens een tussenjaar in 2016 nam ze privé barokviool lessen in Duitsland en deed eerste ervaringen op in het barokensemble spel met het jeugd barokorkest Bachs Erben. Aan het Utrechts Conservatorium volgde ze bij Antoinette Lohmann de bachelor Historisch Viool, met een minor Musician 3.0 bij George Dumitriu en Albert van Veenendaal. Tijdens haar studie nam ze deel aan muziek- en dansprojecten van Bachs Erben in Duitsland en Finland; in Nederland deed zij onder leiding van Michiel Meijer, Paulien Kostense en Gilles Michels mee aan projecten van het Collegium Musicum Traiectum. Op verschillende momenten tijdens haar studie gaf ze klassiek en barok vioolles aan kinderen en volwassenen. Op bezoek in het thuisland Zuid-Afrika heeft ze gewerkt als onderwijsassistente voor viool en muziektheorie bij het project Muzukidz. Alexander Techniek lessen aan het conservatorium vormden een belangrijk onderdeel van haar studie. In haar persoonlijke muziek- en lespraktijk zoekt ze steeds naar hoe we op een gezonde en individueel duurzame wijze kunnen musiceren. Tijdens de eerste lockdown van 2020 werkte zij als vrijwilliger in de Botanische Tuinen van Utrecht, waardoor ze geïnspireerd raakte om live muziek te verbinden met planten, natuur en het buiten zijn. Voor haar afstudeerconcert in de Botanische Tuinen Utrecht ontving ze een HKU Award 2022. Op dit moment is ze actief lid bij het barokviool duo Filofolia, het jonge Utrechts barok orkest Camerata Utricia, en het ensemble voor kinder barok voorstellingen Papillon. Manu spreekt Nederlands, Duits, Engels en Afrikaans. (Foto: Petra Nuria Photography)
Koos Verhage heeft een grote liefde voor vroege klassieke muziek en studeerde historisch viool bij Antoinette Lohmann aan het Utrechts Conservatorium. Hierna zette hij zijn muzikale studie voort aan de Oude Muziek afdeling van het Koninklijk Conservatorium bij Ryo Terakado en Walter Reiter. Koos is de oprichter van twee ensembles. Het Marini Consort richt zich op 17e-eeuwse muziek in een intieme setting. Ensemble Papillon maakt muziektheater voor kinderen met barokmuziek en authentieke instrumenten. Naast zijn ensemblewerk speelt Koos in verschillende barokorkesten en coacht hij amateur-ensembles. Naast vroeg barokke ensemble muziek speelt Koos heel graag opera. Hij voerde de Fairy Queen van Purcell uit in Lissabon met La Paix du Parnasse en in een concertante versie met dirigent Adrian van der Spoel. Hij werkte samen met violist Emmanuel Resche-Caserta in de productie Medée van Benda. In Polen speelde hij Alcina en Guilio Caesare van Händel met de HOA en komend najaar speelt hij Carattacco van J.C. Bach met Concerto Vaillante.
Rianne Helmus kreeg haar eerste blokfluitlessen op zesjarige leeftijd van Dinie Goedhart bij streekmuziekschool de Wâldsang. Later volgde zij de Flauto Nuovo topopleiding aan blokfluitinstituut Flauto Nuovo te Foudgum waar ze masterclasses volgde van o.a. Heiko ter Schegget, Daniël Bruggen, Saskia Coolen en Erik Bosgraaf. Rianne heeft historische uitvoeringspraktijk/blokfluit gestudeerd aan het Utrechts conservatorium bij Heiko ter Schegget waar ze in 2021 afstudeerde. Momenteel studeert zij historische fagot aan het conservatorium van Amsterdam in de klas van Benny Aghassi. Eerder studeerde zij docent muziek aan het Prins Claus conservatorium te Groningen. Blokfluitlessen volgde zij daar bij Anneke Hoekman. In 2018 behaalde ze haar bachelor of music education. Rianne is regelmatig te horen in concerten met diverse ensembles, als fagottist of blokfluitist. Met haar Decameron ensemble speelde ze onder andere in lunchconcerten in Tivoli Vredenburg. Samen met Jaap de Kok en Wietse Ouwejan vormt ze trio Fiori musicali met wie zij muziek van bekende Barok componisten combineert met oude muziek uit de Noordelijke provincies. Met dit trio was zij onder andere te horen tijdens de concertreeks Barok op de borg op landgoed Verhildersum. Samen met barokviolisten Koos Verhage en Manu Huyssen vormt ze ensemble Papillon met wie zij interactief muziektheater maken en kinderen laten kennismaken en oude muziek.
Tim Veldman heeft muziek altijd op vele verschillende manieren benaderd. Van jongs af aan speelt hij blokfluit en later ook piano. Aanvankelijk studeert hij zowel blokfluit als piano aan het Utrechts Conservatorium, bij Heiko ter Schegget en Paolo Giacometti. Omdat de oude muziek steeds meer zijn aandacht begint op te eisen gaat hij klavecimbel studeren bij Siebe Henstra. Zodoende rondt hij zijn Bachelor of Music in 2014 af met twee hoofdvakken, blokfluit en klavecimbel. In hetzelfde jaar wordt hij toegelaten tot de Akademie für Alte Musik te Bremen, waar hij zijn klavecimbel Master behaalt bij Carsten Lohff en in 2017 zijn Master blokfluit afrondt bij Han Tol. Tim houdt zich bezig met muziek van 1400 tot nu, met een voorliefde voor zestiende-eeuwse polyfonie en achttiende-eeuwse Empfindsamkeit. Naast uitvoerend musicus in binnen en buitenland (met onder andere Les Talens Lyriques, Nieuwe Philharmonie Utrecht, Asambura Ensemble) is Tim ook docent en componist. In seizoen 2023-2024 zal Tim naast zijn werk voor SMiH als klavecinist met zijn duo met blokfluitist Emile ter Schegget ook actief zijn als kringleider bij de Muziekvriendenkring.
15 maart 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
Annemieke IJzerman (harp), Esther Doornink, Peter Elbertse (marimba) en Ad Verhage (orgel)
Canto Ostinato (Simeon ten Holt)
12 april 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
St. Joris Kamerkoor o.l.v. Wouter Verhage
m.m.v. Noëlle Drost (sopraan)
Oratorium ‘Annelies’ (James Whitbourn)
Programma:
1. | ||
2. | ||
3. |
24 mei 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
Beth & Flo: Elsbet Remijn en Claudette Verhulst, piano
Gershwin, Milhaud en Poulenc
Programma:
1. | ||
2. |
21 juni 2025 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
Veenendaals project-koor en -orkest o.l.v. Kees Jan de Koning
m.m.v. Marjon Strijk (sopraan)
Ode for St. Cecilia’s Day (G.F. Händel) en Te Deum (H. Schonewille)
Programma:
1. | ||
2. |