
Concerten op de zaterdagmiddag, 16:00 uur, Westerkerk Veenendaal – toegang gratis
16 december 2023
Joris Kamerkoor Amersfoort o.l.v. Wouter Verhage, m.m.v. Rien Donkersloot, orgel
Kerstconcert
27 januari 2024
Studenten van het Utrechts Conservatorium (HKU)
Programma nog niet bekend
17 februari 2024
Rien Donkersloot (orgel)
Bach-programma
23 maart 2024
Maarten Wilmink (orgel), Nanette Mans (sopraan)
Passie-programma
20 april 2024
Alexanderconsort Bennekom o.l.v. Dick Meijer
Henry Purcell and G.F. Händel
25 mei 2024
Marit Berends (cello), Jacoline van Vuuren (piano), Marianne Wormgoor (dwarsfluit)
Werken van Fauré, Da Falla en Bazelaire
22 juni 2024
Veenendaals projectkoor en -orkest o.l.v. Ad Verhage m.m.v. Marjon Strijk, Maria den Hertog en Koos Verhage
Viva Vivaldi – werken van Vivaldi
16 december 2023 – 16:00 uur – Westerkerk, Goudvink 2, Veenendaal
St. Joris Kamerkoor Amersfoort o.l.v. Wouter Verhage
Kerstconcert
m.m.v. Rien Donkersloot, orgel
Programma:
1. | Frohlocket Ih völker | Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) |
2. | O radiant dawn | James MacMillan (1959) |
3. | There shall a star | Felix Mendelssohn-Bartholdy |
4. | A Spottles Rose | Herbert Howells (1892 – 1983) |
5. | The Lamb | John Tavener (1944-2013) |
6. | A babe is born | William Matthias (1934 – 1992) |
7. | O Magnum Mysterium | Morten Lauridsen (1943) |
8. | What child is this? | David Willcocks (1919 – 2025) |
9. | Mary’s lullaby | John Rutter (1945) |
10. | God rest you merry, gentlemen | David Wilcocks |
11. | Shepherd’s carol | Robert Chilcot (1955) |
12. | Star Carol | John Rutter |
13. | Lully, lulla, thou tiny little child | Kenneth Leighton (1929 – 1988) |
14. | Hark! The herald angels sing | Felix Mendelssohn- Bartholdy/David Wilcocks |
15. | Ding dong merrily on high | Mack Wilberg (1955) |

Het St. Joris Kamerkoor is een gemengd kamerkoor met als standaardbezetting acht sopranen, acht alten, zes tenoren en zes bassen. Op het repertoire staat religieuze en religieus geïnspireerde muziek van alle tijden. Daarin worden de tekst en muziek als onlosmakelijk met elkaar verbonden beschouwd. Het koor is er vooral op gericht om door de muziek uitdrukking te geven aan de betekenis van de composities.
De ambitie is om in Amersfoort en omstreken een van de toonaangevende kamerkoren te zijn. Dat doet het St. Joris Kamerkoor door thematische programma’s uit te voeren, waarin men niet terugschrikt voor een hoge moeilijkheidsgraad. De wens is om een hoge kwaliteit te realiseren in expressie, zangtechniek en samenklank. Van de leden wordt verlangd o.a. dat ze een goede stembeheersing hebben, bij voorkeur klassiek geschoold, zelfstandig kunnen zingen, aantoonbaar ruime koorervaring en aantoonbare leesvaardigheid van blad hebben en dat de kleuring van de stem past in het koor. En op voorhand naast deze vaardigheden vanzelfsprekend ook aanwezigheid tijdens de repetities en deelname aan alle uitvoeringen.
Het koor treedt gemiddeld acht tot tien maal per jaar op, zowel in concerten als in religieuze context. Als de mogelijkheid zich aandient, treedt men daarbij incidenteel graag buiten de gebaande paden, zoals bijvoorbeeld bij de medewerking aan het project Bach & bleekwater van Esther Apituley in januari 2016 en de proloog van de opera Hamlet van Ambroise Thomas in maart 2018. Ook werken het koor vaak (in de regel op uitnodiging) mee aan producties van derden, waaronder vespers, Choral Evensongs en eucharistievieringen; in de afgelopen jaren bijvoorbeeld in Den Haag, Doesburg, Kampen, Vianen, Utrecht, Amsterdam, Hoorn, Laren, Mijnsheerenland, Oosterhout, Haarlem, Veenendaal, Harderwijk en Wijk bij Duurstede. Én natuurlijk in Schotland (in Edinburgh, Glasgow, Stirling en Dunblane) met vrienden van het Glasgow Chamber Choir.
Het koor werd opgericht in 1985 en stond in de eerste tien jaar onder muzikale leiding van Marion van Zonneveld en vervolgens van Bas Ramselaar tot najaar 2016. Na een succesvol kerstconcert op 21 december 2016 tezamen met het Amersfoorts Jeugd Orkest onder leiding van Boudewijn Jansen werd het dirigeerstokje overgenomen door Wouter Verhage. Op 25 maart 2017 werd o.a. een zeer succesvol concert gegeven met het Glasgow Chamber Choir en het Amersfoorts Jeugd Orkest in de Sint-Joriskerk in Amersfoort. Daarna volgden een aantal interessante producties, waaronder The Last Post (in het kader van 100 jaar einde Eerste Wereldoorlog), Dangerous Times (met koormuziek uit Tudor-Engeland) en Paradisi Gloria.


In maart en april 2020 stond weer een uitwisseling met het Glasgow Chamber Choir (voor al weer de vierde keer) op het programma; dit keer met o.a. de monumentale Messe in e-moll van Anton Bruckner en koorbewerkingen van Clytus Gottwald op liederen van Gustav Mahler. Om bekende redenen moest deze samenwerking op het laatste moment jammer genoeg worden afgeblazen, maar van uitstel kwam zeker geen afstel: in overleg met gene zijde van de grote haringvijver werd dit evenement gewoon opnieuw geprogrammeerd; nu dus in maart 2023, met in Nederland een succesvol concert in Amersfoort en muzikale medewerking aan de Latijnse hoogmis in de Obrechtkerk in Amsterdam. De ’terugwedstrijd’ in april bestond uit een concert in St. Mary’s cathedral in Glasgow, met naast uitvoering van de Messe in e-moll als hoogtepunt de uitvoering van ‘Who shall separate us?’ van Sir James MacMillan onder uitvoering van de componist zelf, en muzikale medewerking aan de eredienst op zondagmorgen in St. Mungo’s cathedral, eveneens in Glasgow.
